onsdag 21 december 2016

Bättre sent än aldrig

Ett klassiskt mönster som inte går ur tiden - förhoppningsvis trivs maken i den här länge!

Ni minns västen som jag skulle sticka klart till makens födelsedag? Ja, planerna var ambitiösa, jag skulle dessutom sticka en matchande till lillpysen. Makens är klar, lagom till jul! Det är ju faktiskt endast 9 månader mellan hans födelsedag och jul i alla fall... 

Det må ha tagit tid, men jag är nöjd. I början stickade jag i hemlighet, men efter hans födelsedag har jag inte smugit mera. Jag har berättat förut att spetsstickning är betydligt enklare än flerfärgsstickning för mig, här är motiven (de bruna romberna) dessutom så långt ifrån varandra att även om det bara är två färger, så har jag varit tvungen att ha sju (!) trådar i användning på en gång på framstycket. Sedan broderades det orange in efteråt. Det är stickat med 2,5 mm stickor, i karla-storlek, så jo minsann det är klart det tar tid. Men tror maken är lika nöjd som jag så det har definitivt varit värt det. 

Som tur har jag satsat på kvalitetsgarn till ett sådant här projekt, det blev dale garn baby ull. Det ska vara mjukt och skönt (lillpysen ska ju få sin matchande tröja han också), och det ska vara tåligt att tvätta (lillpysen ska också använda, och maken kan förhoppningsvis använda sin flera år än pysen så den kan också behöva tvättas, även om han inte klottar lika mycket).

Mönstret hittade jag i en bok jag lånade på biblioteket, Men's Knits av Erica Knight (2008). På ravlery syns för tillfället 87 andra varianter av samma mönster, kika HÄR får ni se. Alla är olika, det är det som är så kul med stickning

Efter snart 10 år tillsammans (hurra) har det blivit en del stickat också åt maken, så klart. Men bara två så här stora projekt. Han har fått en tröja också, som ni kan se i ett av de allra första inläggen på min blogg HÄR.  

Han är jätte stilig i sin väst (som han alltid är förstås) - den passar faktiskt verkligt perfekt, men han vill helst inte synas på bloggen - och det är ju okej. ....det kan ni andra som får handarbeten av mig också komma ihåg, jag sätter jätte gärna upp foton här på bloggen, men det är absolut inget krav. Det ska ju vara kul att få en present, inte följas av en påtvingad fotosession som sedan publiceras för allmänheten. (Man kan också ge mig ett foto som jag sätter i min privata album var jag samlar mina handarbeten, och säga åt mig att inte sätta upp det på bloggen.)

Då var det dags att sätta igång med Filips tröja snart då. :) Vad kul, det ska gå betydligt fortare, dels är det ett något enklare mönster (det är inte exakt lika, men kommer att matcha - ni får se), och betydligt mindre... Trots att han växer, pojken! Och det är ju faktiskt mindre än två månader till hans 1-års dag! Stora pojken!! Då skulle det ju vara lämpligt med en tröja...

Inga kommentarer: