måndag 19 december 2016

jul-kul(a)

Ännu en visit, ännu en trevlig dag, ännu flera vänner och ännu en julkula.
(Ni läste ju mina tankar efter förra visiten i DET HÄR blogginlägget.)

I år har jag fastnat för julkulorna. Det är ett så lämpligt projekt så här i juletider, ett litet projekt (bokstavligen) som inte tar för mycket tid, samtidigt är det inget hastverk, i alla fall inte för mig, tack vare flerfärgsstickningen. En blandning av koncentration och avkoppling. En fin gåva att ha med (hoppas jag mottagarna tycker). 

För någon jul sedan fick jag det här stick-kit:et med Arne & Carlos kul-mönster från Järbo garn, som väntat på rätt tillfälle att komma i användning. Det är nu! De små mini-nystanen á 10 gram är förvånansvärt dryga, jag tycks få 2-3 kulor av två nystan - och jag har fyra små nystan som ni ser. Så har ni lite restgarn är det bara att plocka fram, ni också När jag googlade nyss hittade jag t.ex. DE HÄR mönstren, också från Järbo garn. 

2 kommentarer:

Drömgården sa...

Gillar stickade bollar! :D
Jag har också stickat några julkulor, men jag började ned några maskor och ökade antalet maskor efter bollens storlek. sticka med 4 stickor, när jag kom tillräckligt långt lade jag dit bollen och började minska maskorna vartefter igen. :)
/Kitty

Linda sa...

Oh, med riktiga bollar i? Intressant..... :) Jag har fyllt mina med vadd.