torsdag 29 december 2016

Årets julklapp

....är pannlappen!
Här är svärmors pannlapp, på plats i sitt nya kök.

Vi fick 6 stycken (!) pannlappar - och jag gav också bort exakt samma mängd hemsydda pannlappar! Hoppas de som fick våra blev lika glad som jag blev för de vi fick. :) Jag tänker det är en dekorativ och användbar present som gör nytta varje dag. Vill jag "piffa upp" lite i köket men inte storstädar och byter gardiner, så byter jag pannlappar och kökshanddukar. De ger ju också lite färg på tillvaron - bokstavligen.

Årets julklapp ska annars vara virtual reality -glasögon (se HÄR), ifjol var det robotdammsugare. Men om jag frågar så här: klarar ni er utan dylika glasögon och robotdammsugare? Skulle ni vilja vara utan pannlappar?

Känner ni igen tyget? Jodå, det blev över från våra julstrumpor, se blogginlägget HÄR (sydda med samma kombination av tyger, faktiskt.). Här ska inte slösas med tyg inte. Och när det inte räckte till flera "hela" pannlappar klippte jag ut hjärtan som jag applicerade. Det vita tyget (som också finns på baksidan på alla pannlappar) är gammalt uttjänt lakanstyg (men jag använder då inte de delar av lakanet som är för slitna, så klart). Sedan fick jag öva mig att sy kantband. Det märks vilka jag sydde först innan jag han få in tekniken, om vi säger så, hehe.... 

Här ser ni våra nya pannlappar - som jag naturligtvis var ivrig att hänga upp genast. Några i julmotiv, och så några som min farmor stickat. Maken och jag fick två på man av de hemstickade, bra så för vi lagar ju faktiskt båda mat. :) Tjocka fina pannlappar, fast stickade ofta kan vara i tunnaste laget - men de här funkar fint!

När tyget börjar bli i för små bitar för att göra annan nytta, kan de dekorera syltburkar. 
Vi stökar mycket i köket så pannlappar behövs - vi gjorde det också då vi förberedde julklappar. En annan julklapp, förutom pannlappar, var nämligen aroniasylt. Aroniabär ska vara en riktig hälsobomb - ett superbär,  så vi hoppas vi gett god hälsa i julklapp! ;) HÄR kan ni läsa 5 anledningar att äta aroniabär enligt expressen, och HÄR kan ni läsa lite mera växten i skogsskafferiet. "Aroniabäret har tagit plats som ett bärens Rolls Royce och med dessa många välgörande och stärkande egenskaper förtjänar det sin plats i strålkastarljuset." Inte helt fel i influensa-tider. Usch vad folk varit sjuka den här julen! Ja, ÄR sjuka. Receptet på min aroniasylt hittar ni i DET HÄR blogginlägget. 

Inga kommentarer: