onsdag 28 december 2016

En GOD jul

Julen var GOD som vanligt. Maten fanns i överflöd - detta år i "knytkalas-stil". Vi firade jul hemma med både makens och (hälften av) mina föräldrar. Varför skulle man stressa desto mera med julen, man skall ju njuta. Klart alla bidrar med något. 

Må hända är det sent att blogga om julens läckerheter. Börjar ni tröttna på julmat? Men jag gör det i alla fall, om inte annat så för dokumentationens skull. ....jag borde seriöst lyfta fram de här blogginläggen inför julen senare, istället för endast efteråt...?

Lådor fanns av alla de slag, jag hade gjort batatlåda, recept hittar ni HÄR. Jag hade också gjort maltlimpa (vilket jag bloggat om HÄR) och ost (min farmors recept HÄR). Nytt för i år var Mannerströms jullax, gjord enligt DETTA recept. Dessutom fanns det köttbullar, stek, rosoll, sill, skinka, stek m.m. på bordet. 

Desserten orkade ingen äta. Nej jag skämtar inte - ja det kan ni förstå förstås när ni såg vårt julbord. Eller tids nog åt vi den förstås, pepparkakstiramisun - och den var god, men då hade gästerna redan gått. 

Tiramisu med pepparkaka och äpple

225 g pepparkakor
Fuktning:
2 msk kaffe
1 msk cognac
Fyllning:
350 g äppelmos
2 dl vispgrädde
200 g tiramisu-kvarg
1 msk cognac eller citronsaft
1 msk socker
Placera hälften av pepparkakorna aningen omlott t.ex. på botten av en rund pajform (24 cm i diameter). Fukta pepparkakorna med kaffeblandningen.
Bred ut hälften av äppelmoset på pepparkakorna. Vispa grädden och blanda kvarg, cognac och socker däri. Bred ut hälften av fyllningen i pajformen. Placera resten av pepparkakorna ovanpå och fukta dem. Tillsätt äppelmoset och fyllningen.
Låt tiramisun stå i kylskåp ungefär en timme före servering. Dekorera med: krossad vitchoklad, kakaopulver och/eller lingon.

Dagen efter kom andra hälften av mina föräldrapar, och styvbror. Bjudningen var något enklare, glögg, hembakta pepparkakor - och dammsugare

Dammsugare

100 g smör
1 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1-2 msk kakao
Ca 3 dl kekssmulor (t.ex. pepparkaks)
Punsch
Marsipan och choklad för dekoration
Vispa smör, florsocker, kakao och vaniljsocker. Tillägg kexsmulor och rör till en smet. Låt stelna i kylen. Rulla fingertjocka längder och klä över med tunt kavlad marsipan. Doppa ändarna i smält choklad och låt stelna.

Julen var väldigt lyckad. Förhoppningsvis en inledning på nya traditioner. Snälla hade vi varit allihopa - och snällast av alla var förstås Filip. Ingen är väl förvånad över det... 

Inga kommentarer: