torsdag 8 december 2016

Dagens projekt

Jag förbereder mig för dagens projekt medan lillpysen ännu sover. Jag äter det sista av rågsiktskakan (se tidigare inlägg) och funderar vad jag ska baka till nästa. Men pysen vaknar, jag får skynda mig och väljer ett recept ur egen kokbok - som jag inte behöver läsa så noga...

Att baka går så smidigt med min hushållsassistent. Min lilla assistent är nyfiken och vill titta på, till skillnad från mixern (bredvid), vars oljud han ogillar skarpt. Jag knådar ju degen bokstavligen utan att jag märker, kan plocka undan i köket eller byta en blöja under tiden - båda har hänt. 

Lunchen blev baguette med kycklingröra (röran är vitlöksfräsch blandat med brynt kyckling) serverat med gurka och ost. Gott. Enkelt. Snabbt. Ja, och ni ser att jag fått sällskap?

Min kompis skrev till mig förra veckan och funderade på att sy byxor till flickan sin. Jag hjälper gärna att visa. Så jag hittade tyg i mitt lager (som bara växer utan att jag ens behöver handla - magiskt!) som vi båda kunde sy byxor av; jag sydde till min lillpys och visade, hon gjorde lika men någon modell mindre till sin tös. Tänk, det var ju inte länge sedan mamma visade åt mig hur man skulle sy....

Här syr min kompis sina första baby-byxor
Tanken var att barnen skulle sova när vi sydde. Nu gick det ju inte riktigt så, men bra gick det ändå. Tösen låna vagnen, och vi turvisades om att busa med Filip. När inte båda var nöjda i övrigt vill säga. 

Här ser ni resultatet! Två par fina byxor i lysande gult! Man vill ju inte tappar bort barnen sina... ;)

Avslutningsvis en throwback-bild från slutet av 80-talet. Jag, brorsan och styv-syrrorna (jag är den minsta.....). Vi hade ofta hemma-sytt vi också. Det tycks vara ärftligt. :p

Inga kommentarer: