torsdag 22 december 2016

God jul

Julen står för dörren. Här pysslas in i det sista; igår bakade jag pepparkakor och gjorde julmat åt Filip (dvs puréer på vad vi andra äter som jullådor), idag blir det maltlimpa (som jag bloggat om förut HÄR) och bondost (det receptet hittar ni på min blogg HÄR). Jag har redan tidigare lagat min "berömda" batatlåda som är ett av mina bidrag till julaftonens knytkalas-middag. Jag vågar säga "berömda" för mitt inlägg med recept till batatlåda (som ni hittar HÄR) är det tredje mest besökta inlägget på min blogg någonsin, men 1605 klick hittills. Igår, idag och alla andra dagar smusslas det dessutom med lite hemligheter så här inför julen; mycket som ska bli klart - och det tror jag också att det blir. Det gäller att sprida ut det så att det inte känns stressigt. Jag har lyckats rätt bra. 

Min lilla tomte är redo i sin juliga tröja, som ni ser! Ni såg ju början redan i DET HÄR inlägget. Jag funderade då att brodera vita detaljer, t.ex. snöflingor (nu när jag är van att brodera på stickat efter makens väst...), men tänkte att användningen då blir mera begränsad och han får gärna använda tröjan så länge storleken passar även om julfirandet tar slut


Tröjan är stickad enligt samma mönster som min lilla gentleman bar i DET HÄR inlägget från april, dvs Vintage Car Coat. Titta så han har växt!! Mönstret har publicerats på många ställen som ni kan se HÄR på ravelry (HÄR ser ni många varianter av tröjan, 198 st hittills - två av de 4 stickade 2016 har jag stickat). Den här gången stickade jag alltså i Drops Paris, det gick åt 5½ nystan till storlek 80. 

....och med det vill jag önska alla mina bloggläsare en riktigt 
GOD JUL!

Inga kommentarer: