söndag 6 juni 2010

Rabarber = sommar

Finns det något sommrigare än rabarber? Sommaren bjuder på allt möjligt gott - olika bär och frukter, men rabarber för mig är verkligen sommar! Jordgubbar t.ex. äter man ju året om - även om man bara får färska på sommaren, men rabarber äter jag faktiskt väldigt sällan någon annan årstid.

Nu var jag "ute på landet" igen, och fick tag på färsk rabarber! Jag har prövat på otaliga rabarberrecept redan tidigare (majoriteten av dem finns i "Flera favoriter": rabarberbullar, rabarbercheesecake, rabarberdrink, rabarber-jordgubbs tarteletter, rabarbermarängkaka, rabarber mousse, rabarbersemifreddo, rabarberpannacotta etc [tro det eller ej - men det finns mera)]).

Årets första prövade rabarberrecept är Jordgubbs- och rabarberskålar med färskostskum - receptet (sid 23)är återigen taget från matbirka. Det var verkligt gott - jag rekommenderar definitivt det här receptet, som åtminstone kommer att bli en del av min rabarber-receptsamling. En fräsch efterrätt som ger verklig njutning!

Ett annat tecken på sommar är kanske Pasi, som skuttar omkring i Snappertuna för tillfället?

Utöver rabarber vill jag också idag nämna mjölk - vi firar nämligen mjölkens dag, tyvärr lite för sent. I 'Flera favoriter' nämner jag ju olika dagar som har med mat att göra, där har jag (tyvärr) skrivit att mjölkens dag firas den 6:e juni - alltså idag. Men nu när jag igen kontrollerar säger samtliga källor att mjölkens dag firas den 1:a juni. Så vi är lite sent ute - detta skall korrigeras till nästa kalender. Men huvudsaken är ju att det firas: Här har druckits milkshake!

2 kommentarer:

Kerstin sa...

vem har döpt haren?

Linda sa...

Han är döpt till Pasi för att det var när Pasi hade namnsdag som han först skuttade ikring där.