söndag 20 juni 2010

Västerbottenost x3

Jag drar riktigt ut på mitt Sverigebesök för snart en månad sen som ni märker - utnyttjar det till max! :) (Se inlägg [1], [2], [3].) I alla fall har inte jag ännu hittat västerbottenost i Finland. Är det någon som vet var man kan få tag på västerbottenost i Finland, eller vet någon bra motsvarande ost? Jag tror nämligen säkert man kan utnyttja följande recept även med annan ost, men hurdan då för bästa resultat?

Men nu var jag då alltså till Sverige, och som jag gjort de senaste gångerna tog jag med mig lite ost. Oftast brukar jag laga västerbottenpaj på den (vilket jag lustigt nog inte har något foto på, trots att jag både ätit och lagat flera gånger!), men den här gången ville jag pröva på nåt nytt. Här följer nya recept på västerbottenost. Jag har inspirerats till recepten härifrån, men gjort några förändringar så jag skriver dem på nytt.

Kycklingfilé med bacon och västerbottenost
4 portioner

4 kycklingfiléer
4-6 skivor bacon
1 dl riven västerbottenost
2 dl matlagningsgrädde
1 tsk senap
1 tsk honung
salt & peppar
kycklingkrydda

Bryn baconet knaprigt. Skär en skåra i filéerna och fyll dem med riven ost och bacon. Krydda dem och placera i en smord form. Strö eventuell resterande ost över. Blanda grädde, senap och honung och häll över filéerna. Grädda i 225 grader varm ugn ca 25 minuter.

Potatisrulltårta med bacon och västerbottenost

8-10 fasta potatisar
½ tsk salt
1 krm svartpeppar
1 msk smör
1 pkt (170 g) bacon
1 dl örtkryddor (timjan, persilja etc)
3 dl västerbottenost

Servering:
gräddfilssås (tsatsiki)
sallad

Skala och riv potatisen grovt. Blanda med salt och peppar och bred ut över bakplåtspapper. (Kan vara bra idé att klämma ut vätskan först?) Stek i 225 grader varm ugn ca 15 minuter.
Bryn baconet knaprigt. Låt rinna av på hushållspapper. Hacka örterna.
Då potatiskakan svalnat något, strö övar bacon, örter och riven ost. Rulla ihop till en rulltårta. Strö riven ost också utanpå. Hit går det att förbereda om så önskas.
Höj sedan värmen i ugnen till 250 grader och gratinera i ugnen på översta falsen. Låt den vila innan den skärs i skivor.

Västerbottenscones
7½ dl vetemjöl
1 tsk salt
3 tsk bakpulver
80 g smör
200 g riven västerbottenost
2½ dl naturell yoghurt

Sikta ner de torra ingredienserna i en bunke. Knåda in smöret och tillsätt den rivna osten. Blanda med yoghurten. Forma till lagom små bullar och grädda i 250 grader varm ugn 10-12 minuter.

Inga kommentarer: