söndag 27 mars 2011

I LOVE veckoslut

Jag bjöd mamma på besök till Åbo det här veckoslutet, för lite avslappnade och kreativ stickning, produktiv shopping och njutbara måltider. Hon hälsades välkommen med champagne, naturligtvis.


På mig hade jag min nya stickade sommargula topp som blev färdig i veckan. Den är stickade enligt novita mönster (finns gratis på nätet här - dock bara på finska), i Sandnes lanett. Riktigt nöjd med min kreation, än en gång.


Förrätt: 3 favoriter
Fokus på helgen var till att börja med på maten. Förrätten bestod av vitlöksklickbröd, tortillasnittar och djävulsägg, och är döpt till "3 favoriter" eftersom alla recept finns i min kokbok Flera Favoriter.


Dessert: Halv Åttas Choklad
Till efterrätt serverade jag ett recept från tv-programmet 'Halv åtta hos mig' (rekommenderar), inspirerat av kokboken som jag fick för några veckor sedan (se inlägg); nämligen Chokladfondant med mascarponeglass och romsås.

Det smakade himmelskt. *H*I*M*M*E*L*S*K*T*
Alla komponenter var fantastiska enskilt, och tillsammans sen - oj! Det finns inga ord! Eftersom alla recept från Halv åtta hos mig finns på recept.nu, så har ni här alla tiders chans att skapa er en enormt god smakupplevelse. Här är länken till just detta recept. Och gör ni det inte så får ni skylla er själva (om bilden gör någon slags rättvisa av smaken, så sitter ni antagligen där och suktar efter choklad nu)!

Enligt receptet ska man använda glassmaskin. Det gjorde jag inte (eftersom jag inte har någon), men det behövdes inte, glassen var lika perfekt som allt annat på tallriken. (Vet inte vad som var godast på tallriken egentligen!) Och så använde jag jordgubbar istället för hallon, för att jag helt enkelt föredrar det.


Frukost: Rökig Semla
Efter en trevlig kväll med prat, stickning och TV-tittande, och en god nattsömn, var det så dags för frukost inför dagens strapatser (= shopping). Vi avnjöt satskatoonsemla med rökt ost och kallrökt oxe (därav rökigheten).


Lunch: Svamppasta
Äntligen har jag lyckats laga en fenomenalt god svamppasta! 3:e gången gillt. (Se de tidigare försöken här och där.) Jag visste väl att det inte skulle vara omöjligt! Jag (och mamma) lagade pastan på följande sätt:

400 g pasta
2 små / en stor lök
300 g champinjoner (färska)
½ zucchini
½ paprika (orange)
1 brk majs (liten - 200 g)
1 brk (2½ dl) rökost-grädde (kippari, valio)
balsamvinäger
timjan
oregano
salt & peppar


Koka pastan enligt beskrivningen på förpackningen. Hacka löken och fräs den. Skiva champinjonerna och stek tillsammans med löken så att de får färg. Hacka zucchini och paprika och lägg med i stekpannan. Låt fräsa 5-10 minuter. Smaksätt sedan med balsamvinäger, timjan, oregano, salt & papper. Häll med majs och grädde och låt puttra några minuter. Blanda med pastan och servera.

Svårare än så var det tydligen inte. :) Enkelt. Gott. Mättande. Vackert. Färggrannt. Nyttigt. 

*** *** ***

...Shoppingen? Jodå; den gick bra. Vi fyndande garn av olika slag, örhängen, kexlådor, jumprar andra nödvändigheter... :) Inget onödigt, inget dyrt - mycket roligt! Och eftersom Wiklund firade "3+1 päivät" (eller vad det nu heter) så fick man kuponger för champagne 1 euro glaset. Perfekt tyckte vi, och passade på. Härlig helg, helt enkelt! :)

1 kommentar:

Kerstin sa...

Ja det var verkligen ett helt perfekt veckoslut, kan inte komma på nånting som inte skulle varit perfekt,
-om man inte räknar att det inte hjälpte att lämna in lotto-kupongen i Åbo, fick inga 7 miljoner ändå. Det skulle ju givit följande Åbo-tur en helt annan möjlighet beträffande shoppingen ;-)