fredag 30 september 2011

Call that a hobby?

Period 1 (i gymnasiet) närmar sig sitt slut, och jag har börjat förbereda för följande sekvens, var jag bl.a. kommer att undervisa 'Engelska kurs 2'. Jag har redan tidigare varit förtjust i den nya serien 'Profiles' (av Söderströms) som används i gymnasiet (så långt blöckerna kommit ut), men föreställ er min glädje då jag upptäckte att stickning nämns i text 4 'Call that a hobby'? i boken för kurs 2? Det finns 12 texten i boken, jag hinner använda mig av max 8 (troligare 6,7) - men den texten skall naturligtvis med! Inte bara för att stickning nämns (även om jag tycker att det är skitskoj!), men hobbyn är bra att kunna prata om (då man träffar nya människor), och borde vara intressant att prata om för eleverna (även om de kanske föredrar något annat framför stickning). Jag har faktiskt svårt att välja bort texter, jag tycker alla är bra.... Här kommer ett utdrag ur text 4, Var Omar och Nina diskuterar vilka hobbyn det är värt att nämna i en CV.

Omar: [...] I think a hobby has to be more specific. On second thoughts, I wouldn't mention knitting either if I were you. It doesn't sound very, er, dynamic.
Nina: Hey, don't knock it till you've tried it. Knitting is very in. It's very soothing and it'd help you to wind down after all that adrenaline-pumping stuff you supposedly do. I've also heard it's a good pulling tool if you're man enough to do it in public. Girls find men who knit approachable because they give the impression that they're in touch with their feminine side.
Omar: Mm, you've got a point there. Perhaps I can squeeze it in between rock-climbing and taekwondo.

...så om ni upptäcker en stick-boom bland den unga manliga befolkningen - då vet ni att de läser engelska och lärt sig att det är så man ska charma flickor! ;)

Inga kommentarer: