söndag 22 januari 2012

Back to the 50's

Igår var det äntligen dags för den länge planerade 25-års 50-tals festen! :) Jag är väl kanske inte en person som gillar maskerader i allmänhet, men 50-tals temat var riktigt roligt att leva sig in i - och kläderna och stilen skulle jag bra kunna klä mig oftare i! Det var verkligen en rolig fest, så jag tackar värdinnan för allting! :)

Det gällde att planera i tid; shoppa kjolar, underkjol, låna / shoppa smycken - och helt enkelt hitta allt som behövs. Och, januari som det är, och vinter som det faktiskt blev, så behövde jag ju något varmt på ärmarna. Naturligtvis valde jag att sticka en tröja själv - och stickade då en Peggy Sue (mönstret går att ladda ner gratis från Ravelry), som jag lite justerade lite i mönstret för: Jag stickade tröjan något längre och något större (än min storlek), och gjorde långa ärmar istället för korta. Garnet jag använde var Sublime Yarn Baby Cashmere Merino Silk DK - så tröjan blev mjuk och skön så tusan! 

Det var första gången som jag dels använde ett engelsk-språkigt mönster för ett större plagg (no problems there - förutom att tabellen så lustig ut, men det fanns lyckligtvis en mer lättförståelig förklaring), och första gången jag stickade en tröja "top-down", dvs att börja sticka från halshålet istället för i nedre mudden. Det var ett roligt och omväxlande sätt att sticka - och framför allt praktiskt! Jätte lätt att prova efter hand och justera hur man vill ha tröjan så att den passar så bra som möjligt - detta rekommenderar jag varmt!

Och nu, så klart - lite bilder!

Tröjan så väl framifrån som bakifrån! 

En liten tröj-fri bonusbild. 
Min sambos problem var nämligen att skägg inte var så vanligt på 50-talet, så det gällde att hitta någon person från det årtionde med skägg som skulle kunna passa honom... Någon som vet vem han föreställer? Jag tycker han blev rätt så lik, och behöv ni lite vink, så har han en cigarr i fickan, som hörde till hans utklädnad....

1 kommentar:

Kerstin sa...

Ni är så stiliga båda två!!!