torsdag 5 januari 2012

Ge oss idag vårt dagliga bröd

... och vår dagliga dos öl!???!


Jag har iaf bakat Sött ölbröd enligt recept från Samarbete 11.12.2011 (bläddra två sidor fram när ni klickat på länken så hittar ni receptet), och det är supergott i både mitt och min sambos tycke - och det räcker mer än i bara en dag! ;)

Jag bakade på torrjäst istället för färsk, så jag lagade dubbel sats (= 2 bröd i 2 formar) och använde en hel påse. Jag använde därför en burk öl med 500 ml öl - och spädde ut med vatten för att få det till 6 dl. Jag lät också jäsa dubbelt så länge som receptet rekommenderade - men det är ju lite beroende på situationen hur bra det jäser...  Det verkade vara en framgångsrik taktik för vår del: 1) hela ölen utnyttjades (mörk öl går inte åt i vårt hushåll annars) och 2) en limpa hade inte räckt långt. (Eller, ja, jo - okej - men då hade det varit närmare det dagliga brödet istället för några dagar som nu! :)  )

Jag rekommenderar receptet, så prova gärna! 

Inga kommentarer: