fredag 20 januari 2012

Äntligen...

...har jag också en buff! Jag tror "halstub" är ett vanligare namn (?), men i en sticktidning kallades en accessoar av denna typ för "buff" - och jag tycker det minsann är ett mycket roligare namn! Cowl är det på engelska, förresten - när vi nu disktuerar vad det kallas.

Den här gången är det dock inte ett av mina handarbetsprojekt jag visar, utan de facto ett av mammas, eftersom jag fått den här i present av henne! Föreställ er min glädje när jag hittade buffen i bilen på vägen till jobbet en vanlig tisdag! :) Jag visste ju att det var på kommande, men dock!

Vilken tur att jag har en snäll mamma! Och vilken tur att hon går på föreläsningar som hon behöv "enkla" & "små" stickprojekt till! Och vilken tur att det stod fel mängd i mönstret - det blev två buffar till priset av en (2 buffar av en för samma garnmängd, alltså)! Den första mamma stickade, enligt ett mönster i Simply Knitting, nr 85 (2011) kallat Utterly Loopy, var en julklapp till min svägerska - den andra Lindan i familjen! :)

Så ja-a-då - min mor hon stickar, förutom enligt mönster på finska och svenska, också enligt mönster på engelska! Så har hon förstås också en engelskalärarinna till dotter som "tvingat" henne att läsa otaliga texter på detta språk, men mönster på engelska har hon faktiskt läst långt innan mig. Men så fortsätter hon ju att vara min mentor i alla handarbetskategorier också. (Hoppsan - blev det en liten 'Ode to mum" här? Kan hon väl förtjäna. :) )

Skall avsluta med att än en gång säga: Tack mamma! :)

Hon önskade foton av buffen i användning, så - här kommer foton av den mångsidiga buffen:

Buffen kan användas inne (som ett slags löspolokrage?)!
OBS! Märkväl den blommande blomman i bakgrunden! ;)

Buffen kan naturligtvis användas ute - värmer så gott så.

Man kan använda buffen om man skulle få för sig att råna en bank - som ansiktsskydd så att ingen känner igen en. (Dock kan det vara värt att tänka på att stickade plagg ofta är unika - så det är åtminstone inte en god idé att sätta upp bilder på nätet, kan jag tänka mig?)

Slutligen, och absolut viktigast - man kan använda buffen medan man skålar i skumppa för nyfödde brorsonen i Sverige tillsammans med nyblivna farmor x2! Vill ni se bilder på underverket - se då på brorsans blogg. :)

PS! En tidigare present mamma handarbetat åt mig ser ni i det här inlägget.

Inga kommentarer: