måndag 16 juli 2012

En titt runtomkring....

Eget handarbete i alla ära, men ibland är det trevligt att titta på andras också! Det vore fånigt att helt begränsa sig till sin egen lilla värld, när det finns så mycket att titta på, och så mycket att lära!

Mamma håller passande nog upp en tidning med texten "vår lördagkväll" - fast det var ju bara eftermiddag...
När vi på helgen for ut på vift bl.a. för att fotografera min nya blå spetströja, så tappade vi först bort oss till Josefiinan Aitta i Lojo! Där fanns allt från loppisfynd till handarbeten (smycken, dynor, pannlappar, sockor) till naturprodukter och andra klenoder! Ett mysigt ställe till kika in i, när man är på jakt efter inspiration eller, vad som helst annat mellan himmel och jord...

Spetshuset har fått sitt namn efter sina vackra fönster...
Dessutom kikade vi in i Spetshuset i Svartå! Där fanns inte bara handarbeten i form av kläder, tavlor, fotografier och framför allt smycken, också övriga inredningstips och ett café!

Här ser jag på när Kaisa lagar mina örhängen...
Det var främst smyckena jag blev förtjust i, specifikt ett grönt halsband (var faktiskt ute efter precis något sådant!). Men jag saknade matchande örhängen... Men snacka om service alltså; jag fick ett par specialgjorda örhängen i samma stil gjorda på plats och ställe enligt önskemål! Det var hur trevligt som helst, definitivt värt ett återbesök! :) ...och inredningstips kan jag ju behöva snart.... ;)

Här ser ni alltså mina fynd! Två sjalar/halsdukar med spetskant från Josefiinan Aitta, och halsband + örhängen från Spetshuset. 

Vill man testa "göra själv", så fanns det faktiskt mönster på spetskant till motsvarande sjal i senaste numret av  Suuri Käsityö (scrolla ner på sidan för att se en liten bild, eller se närmare på tidningens innehåll här, sidan 47 [gillade också tröjorna på sidorna 42 och 49.....])

För att göra smycken själv kan man, som bekant, gå på kurs i Lottes Hobby, som jag själv också gjort.


För tillfället känner jag dock inte för att sitta och pilla med sådant (ibland är det kul, ibland [oftast!] vill man [jag iaf] ha större projekt), så då är det ju bra att man kan njuta av andras handarbeten också!

Inga kommentarer: