tisdag 24 juli 2012

Fasters lilla bagare

En liten bagare
det kom till faster
hon bakar bullar
mest hela dagen
hon bakar stora, hon bakar små
hon bakar några med socker på

Idag hade jag tur minsann, som fick hjälp med bullabaket inför mitt kommande födelsedagskalas i torsdag.
Och när jag säger att jag fick hjälp, så menar jag det faktiskt! Jag har då aldrig sett maken till duktig bagare! Min duktiga gudunge kan minsann allt!
Ellen, 3 år, är redo att baka! Det nya rosa förklädet är förstås hemma i Sverige, lyckligtvis har faster en rosa kökshandduk som behändigt nog kan vikas till förkläde med hjälp av två hårspännen! Och sen sätter vi igång; Ellen kavlar, och jag rullar runda bullar.

Lite hjälp kan behövas av farmor när man skall rulla ihop längden och skära i bitar, men det är nästan enda tillfället!
Det är en noggrann konst att baka bullar; bullarna skall inte vara för nära varandra på plåten, dom ska alla penslas, och sen sockras - några med socker på, några utan - precis som i sången! (Rosa pärlsocker, naturligtvis!)
För en duktig värdinna är inte arbetet slut när bullarna är i ugnen. Det skall väljas servetter och serveringsfat (båda rosa, konstigt nog...). Sedan räknar Ellen hur många gäster som kommer, så hon vet hur många servetter och glas som behövs. Sedan plockas allt noga fram, och dekorationsblommorna justeras.
De färdiga bullarna skall plockas fram, naturligtvis - ett ypperligt tillfälle att provsmaka att bullarna säkert blev bra!
I väntan på att de andra kommer kan man passa på att läsa en bok - och vilken bra bok här råkade finnas sen! (Den fick jag till 5-års dagen, om jag inte minns fel...!) Och sen blir det saft och bullar! Äntligen!
Lillebror Elis skulle helt säkert också gilla att äta bullar, men hittills har han bara smakat potatis , som sjunker ner med hull och hår! 


PS! Recept på bullar finns naturligtvis i Lindas favoritrecept! (Där finns också bilder på när jag bakar bullar i Ellens ålder....)

Inga kommentarer: