lördag 4 augusti 2012

Mormorsrutan vitaliserad

Efter Svartå Slott och Raseborgs ruiner fortsätter min "vallfärd" kring Nylands vackra platser.
Färgerna i min nya bolero är som gjorda att fotograferas i en gammal träkyrka,
att den enda tillgängliga belysningen består av levande ljus gör inte saken sämre.
Fortsättningsvis finns det en personlig anknytning,
den här kyrkan sammankopplas nämligen med min sambos moster...
Jag är glad att det blåsts nytt liv i mormorsrutan igen; de är så väl roliga (och framför allt enkla) att virka, vackra och enormt mångsidiga. Med mormorsrutor kan man skapa mästerverk! ...rutan måste ha fått sitt namn av mormor, inte för att det bara är gamla tanter som sitter hemma och virkar, utan för att liksom mormor och alla kloka gummor kan - kan man med hjälp av mormorsrutor "koka soppa på en spik" - skapa något fint av ingenting. Man kan ha en mängd restgarn, som ensamma är odugliga, men kombinerat ihop till färggranna rutor kan man skapa vad som helst. Möjligheterna är oändliga. Se bara på de här exemplen: väst (novita), buff (novita), väska (novita), klänning (novita), poncho (drops), väska (drops), kjol (drops). Dessutom är resultatet mysigt och varmt - som att få en kram av mormor! ;)
Boleron är helt klart till sin fördel bakifrån, när man tydligt kan se de olika rutorna!

Det är dessutom ett perfekt nybörjarprojekt ifall någon blir sugen. Att virka en mormorsruta är inte svårt, och sen är det bara att fundera hur man vill sätta ihop dem; vill man bara ha en liten pannlapp, en stor filt - eller något mer komplext.

Jag har virkat mormorsrutor förut; jag har gjort en väska, tofflor och dekorerat en halsduk med dem. Men nu tyckte jag det var dags för ett större projekt.
Mormorsrutor och kvinnokraft - men man får vara glad att tiderna förändras.
På såna här bänkar satt kvinnor och barn i kyrkan - utan ryggstöd,
medan männen fick bekvämare bänkar. 


Jag fastnade direkt för den här boleron av drops! Till skillnad från många andra projekt var mormorsrutor är inkorporerade, tyckte jag den här var mjukare och mer lämplig i alla sammanhang - passar så väl till kjol som byxor. Mormorsrutor i all ära, men man måste vara försiktig att inte plaggen ser fyrkantiga ut.... 

Den ska egentligen virkas i Drops Paris, men jag använde Drops Cotton Light istället. Som vanligt är ju mormorsrutan väldigt anpassningsbar - det stod i mönstret att en ruta storlek S/M skall mäta 21 cm, så oberoende garn är det ju bara att virka, och mäta - och sluta när rutan mäter 21 cm (och så virka de andra rutorna lika).
Det var ett trevligt besök - jag ser fram emot att komma på nytt! :)














Jag är supernöjd med resultatet!
Den är färggrann och pigg, men ändå inte skrikig.
Eftersom den har så många färger i sig, passar den till allt!
Den är mysig och värmande, men utan att man blir för het i den.
Den är både uppklädd och vardaglig.

Jag tror jag kommer att använda den varje dag.
(Nästan.....)

Inga kommentarer: