fredag 17 augusti 2012

TGIF



Äntligen är första arbetsveckan slut.
Skönt att ha kommit igång med arbetet igen.
Vilken tur att jag fick användning för äpplena, som började ha sett bättre dagar.
begäran av kollegerna.
Kul att få prova min nya födelsedagskakform.
Nya recept är alltid roliga.
Något måste jag ju få baka fast mamma är bortrest på sin födelsedag i helgen...
Allt är bättre när man äter något gott.

Det finns så många anledningar att baka. :)



Det här receptet har jag tagit ur en av mina favoritkokböcker (förutom mina egna, naturligtvis), nämligen Leila Lindholms 'A Piece of Cake' (2008). Leila bakar / Leila leipoo som kommer på livtv är kanske inte mitt favorit mat-tv-program, men trots det är hennes kokbok en av de jag använder mest från min stora kokbokshylla - i alla fall när jag har anledning att baka något sött. :) Trott det, det är ju faktiskt ursprungligen Ellen som tyckte jag skulle köpa den kokboken! ;) Bl.a. har jag tidigare lagat Blueberry Cheesecake och Choklad-cupcakes ur den kokboken.

Den här gången blev det Gammeldags Äppelkaka, ett recept som faktiskt även hittas på nätet ifall ni inte har kokboken. Sockerkakssmet, mandelmassa, smörstekta äpplen med socker och kanel.... Det vattnas ju i munnen bara man läser receptet! Ännu en gång ett lyckat bak tack vare Leila! :) Härligt!

Inga kommentarer: