torsdag 2 augusti 2012

Vanedjur

Jag är ett typiskt vanedjur som gör allt i perioder - inklusive mina matvanor. Jag må ha skrivit två kokböcker vilket betyder att jag ändå har en relativt stor repertoar av recept, men när det kommer till kritan så lagar jag ändå ständigt samma mat - periodvis. När jag var liten lagade mommo korvsoppa åt mig ungefär en gång i veckan, en sats som räckte 2-3 dagar - så jag har ätit korvsoppa en stor del av mitt liv. En tid var det tortillas som gällde varje fredagkväll, emellanåt tyckte jag att risotto var det godaste som fanns och lagade det en gång i veckan...

Mina paradrätter för stunden - rätter jag alltid lyckas med och får mig att njuta, är Italiensk Zucchinipasta (sååå enormt gott), och när jag tycker att jag *måste* äta något annat emellan (eller när sambon också vill ha mat), så blir det nuförtiden väldigt ofta kyckling i mandarinsås! Det kan jag inte heller få nog av... Vill ni också pröva, ska ni göra så här:

Kyckling i mandarinsås
1 gul lök
350 g kycklingstrimlor (honungsmarinerade)
olja
2½ smaksatt matgrädde (3 lökar / 3 ostar)
(1 buljongtärning)
salt & peppar
curry, gurkmeja, timjan
1 brk (175 g) mandarinklyftor
1-2 msk maizena (+ vatten)


Hacka och bryn löken i lite olja. Sätt med kycklingstrimlorna då löken börjar få färg. När kycklingen också börjar bli genomstekt hälls grädden över, skölj gärna ur gräddburken med en skvätt vatten. Blanda maizena med lite vatten och häll i. Krydda och låt koka upp. Låt vattnet rinna av mandarinklyftorna och häll i pannan. Låt puttra på svag värme några minuter. Servera med ris eller pasta.

Inga kommentarer: