lördag 24 maj 2014

En najsig kväll - mycket skratt och lite gnäll


..... så stod det i gästboken (bl.a...) efter att några av mina kollegor lämnat mitt härliga Aspen igår. Inte bara kollegor, för övrigt, vänner vill jag säga - och tur är väl det då jag kommer att lämna den skola jag arbetat i under de senaste tre åren för att gå mot nya äventyr i en ny - och  en gammal - skola... (Två skolor även nästa läsår, alltså.) Men mina erfarenheter och bekantskaper med nya vänskapsband får jag ju behålla, och det är ju det bästa. Det är bara att hoppas det fortsätter lika bra... Vi hade det hur trevligt som helst, som alltid - skratten avlöste varann. Detta gör jag gärna om, när som helst! ...och jag vill påstå att jag dessutom lyckades bjuda på ett och annat gott:

Det saltiga ses på bilden ovan (liksom gästerna i bakgrunden): Tortillabitar, pizzasnurror och kycklingpaj. Pizzasnurrorna fyller jag vanligtvis med skinka, men denna gång fyllde jag hälften med kött med tacokrydda, och hälften med förvällda nässlor (1 liter, som jag blivit väldigt förtjust i sedan jag tillagade dem första gången i det här inlägget), svamp (champinjoner, 200 g) och mozarella (som jag också är väldigt förtjust i, tydligt i detta inlägg) samt lite färskost med gräslökssmak. Tortillabitarna däremot, var fyllda med skinka, samt lite salami, tacosås, färskost och "vanlig" (emmental) ost. Pajen är jag ovanligt nöjd med - jag använde ett bekant recept jag skrivit ner någon gång (finns i Flera Favoriter), undrar om jag inte den gången utgick från detta recept; det är förvillande likt oavsett.

Denna bukett, liksom den på bilden ovan,
har svärmor plockat ihop åt mig.
Hon plockade också liljekonvaljer,
som dessutom växer så vackert även på vår gård.
Lyx.


Naturligtvis hade jag också förberett dessert. Det blev Frusen passion (som mina bloggläsare stött på förut här) som huvudattraktion, med biscotti och franska chokladmaränger som tilltugg. 

Biscotti (se bild nedan) gjorde jag för första gången, jag använde detta recept som jag verkligen kan rekommendera. Chokladmarängerna har ni sett förut [1] [2] [3]

Biscotti.

Inga kommentarer: