torsdag 19 februari 2015

Hjärtligt té

Vändagen är visserligen förbi, men vänligheten fortsätter hoppas jag. Jag upptäckte då jag bläddrade bland mina vändags-inlägg att jag aldrig publicerade mönstret på min alla hjärtans dags -tévärmare. Eftersom jag dessutom fick en kommentar av "kocken" bland inläggen i 5-års lotteri -inlägget (ännu hinner ni vara med i lotteriet - klicka här för att lämna en kommentar och få en chans att få en kokbok eller något annat trevligt) att mina tévärmare uppskattades, tänkte jag det vore ypperligt att göra det nu. Bättre sent än aldrig. Länge sedan jag publicerat något nytt eget mönster, de tidigare hittar ni här.

Jag har ju gjort ganska många tévärmare vid det här laget, 10 st närmare bestämt - se här.

Att göra en tévärmare av den här typen är inte alls svårt. Tekannor ser lite olika ut, handtaget kan vara i sidan som här (tror det är vanligast), eller kan ha handtaget "uppåt", som min första tékanna, se här. Jag har gjort mönster också till tékanna av sådan modell; en julig och en somrig med blommor. Enklast är att sticka två likadana bitar som sys ihop, men lämnas öppet var handtag och pip är. Man måste också tänka på att den ska gå att träda på kannan, man kan testa om värmaren är tillräckligt stretchig i sig, eller så lämnar man en större öppning och syr fast en knapp för att tévärmaren skall hållas bra på plats.

Som vanligt - hör av er om det är något problem med mönstret!
Lycka till med att sticka er egen tévärmare!


Inga kommentarer: