tisdag 17 februari 2015

Städlov?

"Om man inte reser bort på sportlovet blir det bara städlov istället", löd en kommentar hört ur lärarrummet. Tja, kanske delvis, men det är ju fantastiskt det också. Jag hör till dem som a) inte förstår hur "alla andra" (känns så ibland) har både tid och råd att resa "hela tiden", men b) trivs bra med tillvaron här hemma så det gör inte så mycket i alla fall. Vad fantastiskt att jag nu har tid att pyssla med både det ena och det andra här hemma.

Och vad fantastiskt att jag har ork framförallt - senaste sköldkörtelcirkusen blev ju konstaterad senaste sportlov (jag säger konstaterad, den började antagligen minst någon månad tidigare när man tänker tillbaka) och har varat så gott som tills nu, med några svängar upp och ner, bokstavligen. Mina sköldkörtelvärden har varit extremt höga och extremt låga (jag har m.a.o. haft både under- och överfunktion), och med det har humör, energi, vikt, puls, kondition och alla kroppsfunktioner gått bokstavligen upp och ner, tydligt. Senaste blodprov hade jag äntligen normala blodvärden. Trots det var det märkbart stora variationer sen senaste blodprov, men det går åt rätt håll - uppenbarligen. Ser fram emot att få livet på rätt köl igen, och ska faktiskt sporta på sportlovet också. Jag ser fram emot att återgå till mitt gamla jag: sportande, full av energi, alltid sysselsatt och (för det mesta) på gott humör.

...men jag ska också städa. :) Jag har redan börjat:


Första platsen jag attackerade var min handarbetshörna. Det kan verka som att det tar mycket plats (eller gör det?), men de facto har jag det mesta av mina tillbehör koncentrerat i olika lådor och skrin.

1) Mina stickor (övre bilden till höger) har jag i fyra olika förpackningar:
1 a - I det blommiga stick-fodralet från Ateljé Margaretha har jag mina "långa stickor" - används ytterst sällan över huvudtaget.
1 b - i det röda fodralet har jag mina bambu- och trästickor. Bra att ha då man åker flyg bl.a.
1 c - i det genomskinliga fodralet har jag mina knit-pro stickor, som jag fick till belöning för "månadens brev" till Simply knitting - se mera i det här inlägget. Mycket mycket användbara stickor i och med att man kan byta ut "stickorna" men behålla "tråden". Jätte praktiskt då man stickar t.ex. tröjor som ska ha varierad tjocklek på stickorna. Kanske de stickor jag använder mest!
1 d - mina "vanliga" metallstickor - både rund- och strumpstickor - har jag i det fina ihoprullade rosa fodralet som mamma sytt åt mig, läs mera - och se mera bilder - i det här inlägget från 2010! Superbra sätt att hålla ordning på sina stickor - och jätte lätt! I dagens läge skulle jag ju kunna sy ett sådant själv! ....och gör ni det, skulle jag göra om det - rekommenderar jag ett stadigare tyg. Nu är det lätt att stickorna lite vill "peta ut" genom tyget, men inte så farligt - de kommer nog inte helt ut.

2) Mitt nyaste tillskott - som inspirerade städningen - ett syskrin från lidl, 15 euro (se bilden nedan för att se insidan). I bottnen finns två lager med sytråd i olika färger (också införskaffade från lidl i tidigare skede, passade bra i bottnet då jag tog bort "paffskalet") - det är bra att ha en bas med olika färger på sytråd! I syskrinet rymdes också mina virknålar, vanliga nålar, glittertrådar, små rullar med virktråd, sax, sprättare, etc etc.... Jag hade länge önskat mig ett syskrin, kanske drömt om något exklusivare (men då är ju priset också därefter) - men det här fyller ju verkligen sin funktion - och inte ser det så pjåkigt ut heller.

3) Vad gäller knappar (och märken, ögon och diverse smått) har jag införskaffat den förträffliga och praktiska plastlådan på verktygsavdelningen i Tarjoustalo. Köper man lådor ämnade för män är lådan både billigare och kommer dessutom med garanti, det är bara att konstatera. Minns iofs inte nu vad den kostade, men jag har ju garantikvittot kvar om någon vill veta närmare - många euro var det inte.

4) Sist men inte minst "övrigt", dvs kantband, börslås, gummiband, pärlor osv har jag i en mycket praktiskt låda från tiger. Bättre bilder ser ni på Unikuun terapiahuone, här.

....det här var ju iofs smålådor... I detta inlägg, ser ni förutom dessa små lådor också mina "stora" garnkistor (det finns större - och det behöver jag...) samt hur rummet i övrigt ser ut. ...trots att allt då är i små lådor.........

I köket är det samma sak som gäller. Jag har också där omorganiserat lite, tack vare några inköp i ikea senaste helg, men det tror jag inte kommer att fastna på bild. Jag kan säga som så att i skåpen döljer sig bl.a. en korg fylld med endast olika små kakformar och silikonmuffinsformar (de stora kakformarna fyller en hel hylla i skåpet...), och en korg fylld med spritsar, chokladformar osv. Jag hade en korg fylld med endast pappers-muffinsformar också, men där plockade jag om lite.... Korgar är bra i svårtillgängliga skåp, så det är lätt att sätta in och ta ut stora helheter på en gång.

Nu är jag väldigt sugen på att handarbeta och baka när jag har så fin ordning! :)

Inga kommentarer: