tisdag 17 februari 2015

Fastlagssemla x 3


Eftersom jag är ledig denna fastlagstisdag (sportlov - en klar fördel med läraryrket [om man inte vill resa förstås, priserna går ju upp då]) skall det självklart firas! Jag har ju dessutom rett upp i köket (se föregående inlägg) så det är dags att stöka till lite! Jag gjorde bl.a. så väl en saltig som en söt variant, och på det viset har väl det rikssvenska (= vetebulle fylld med grädde och sylt/mandelmassa) som den finlandssvenska (= litet saltigt bröd, möjligen med smör och pålägg) "semlan" blivit representerad.

Variant no 1: Klassisk fastlagsbulle. Jag har helt enkelt bakat runda bullar, delat på hälften och fyllt med sylt i det här fallet (trots att jag också tycker om mandelmassa).

Variant no 2: Semlewrap. Årets nyhet verkar det som, jag har bl.a. låtit mig inspireras av Bellas wrap, men jag gjorde på mitt eget sätt. Jag kavlade nämligen ut två av mina "vanliga" bullar innan gräddningen, rullade ihop dem medan de svalnade så att de skulle få rätt form, fyllde sedan med sylt och grädde och pudrade över florsocker. Tadaa! Svåra att äta med elegans, men mycket goda.

Variant no 3: Saltig fastlagssemla. Jag fick hem ett nr av Maku som lahjalehti/presenttidning, och där fanns en dylik variant. Jag gjorde, självklart, igen på mitt eget sätt men med samma smaker. Jag bakade semlor som jag brukar (denna gång på vassle och olja med lite semlemjöl och havrekli förutom vetemjöl), men gjorde dem riktigt runda för att få rätt form. Fyllningen gjorde jag av en burk vitlöks- och örtfresh, gurka, riven och och medwurst. Så var det bara att dela på hälften, bre på smör och fyllning och sätta locket på. Tadaa åter igen!


Ett litet minne från alla hjärtans dag:
Chokladhjärtan med sockerhjärtan i sig. :)

Inga kommentarer: