söndag 8 februari 2015

Vändags-bolero

Vändagsfirandet har inletts, det gillar jag som ni vet! Ja, jag tycker gott man kan fira i minst en vecka, om man nu mot all förmodan inte vill fira året runt. Firandet har intensifierats, kan man säga, då vi igår var på VändagssupéTunaborg, arrangerad av Folkhälsan i Snappertuna. För en gångs skull hörde vi till dem på festen som hade kortast väg hem.... ...det är ju dessutom än väldigt romantisk plats för oss, då vi hade vår bröllopsfest där (liksom svärföräldrarna också en gång hade) för snart två år sedan... Det var kul att både umgås och dansa - jag dansar hellre än bra, men när det kommer till "gammaldags pardans" är det i alla fall riktigt kul! Krogar med skrikig musik är inget för mig, det här passar mig mycket bättre. Kvällen blev roligare i takt med att timmarna flög förbi.

...i veckan blir det för övrigt dags för vändagsbal i högstadiet igen (fjolårets kort nämnt i detta inlägg), och på tal om eleverna har de redan gjort vändagsmiddag i hussan. Så det kommer att firas på alla sätt även i år.

Min nyaste väska, som ni just läst mera om i det här inlägget, kom till användning igen.
Eftersom jag annars kände mig så "svartvit" med min vita kjol, svarta jumper och gråa bolero, satte jag lite färggranna blommor i håret.
På festen passade jag på att använda min nya bolero som blev färdig nu i veckan! Jag ville ha en lätt (lätt att sticka, lätt att transportera) resestickning på förra veckans resa, och denna bolero som stickas i ett rakt stycke och sedan bara sys ihop i muddarna passade perfekt. Mönstret har jag fått av en kollega på skolan, så det är mina nyaste vänskapsband som stickats in i denna bolero. :) Garnet jag använde är Kitten Mohair, som vanligt införskaffat hos Pirjon Lanka. Jag gillar verkligen färgen - en grå nyans som ibland skiftar i blått, i bland i grönt, ibland i rosa - beroende på vilka andra färger som finns i närheten.

Jag gillar den här typen av boleron: känslan av en mjuk skön sjal, praktisk som en tröja, festfin med sitt vackra mönstret, diskret i sin enkelhet. Dessutom har den lite vintage känsla. Med andra ord - den är alldeles perfekt.

Jag har också förut gjort boleron i samma stil, dvs fyrkantiga bitar som viks ihop till fina plagg - av väldigt varierande stil trots allt. Alla plagg länkade nedan är gjorda på samma superenkla sätt, men med väldigt olika resultat.

1) Rosa "taikabolero" i mohair och spets
2) Mormorsrute-bolero i granna färger
3) Mys-bolero med flätmönster i tjockt garn
4) Min rosa dröm, en rosig blommig bolero, min virkade bröllopsdagsbolero



Inga kommentarer: