fredag 13 februari 2015

Ett hjärta här, ett hjärta där....




Vändagsafton är här, och det blir mer och mer rosa och hjärtan hemma hos oss. Fånigt, må så vara, men (isf är) det sån jag är. Jag har trots allt blivit mer och mer rosa sen vi flyttade till vårt Aspen - rosa (och grönt) är helt enkelt färger som passar in väldigt bra. Och då är det klart att de rosa handdukarna kommer fram nu, att jag byter till rosa ljus i ljusstaken osv....

Jag bytte naturligtvis också till min rosa hjärtliga tévärmare, och saknade då rosa koppar att dricka ur... Det finns flera udda koppar med fat i skåpen här hemma, men inte i rätt färger för stunden... Jag tänkte att jag far till nån loppis kika, ifall jag kan få en kopp för någon euro eller så... Mina krav var att det skulle gå i rosa, och att koppen hade tillhörande fat. Ibland gör man fynd: För sammanlagt 3 euro (!) fick jag inte mindre än fem koppar med tillhörande fat och assietter, och ett serveringsfat och en glasskål! Det kunde jag då verkligen kosta på mig tyckte jag! Fina är de!

Både kopp med assiett och fat ser ni på bilden här, när jag har dukat fram årets vändags-kex! De är gjorde med samma deg som jag brukar göra schackrutor eller chokladsnurror ur (se motsvarande recept här): Jag kavlade turvist ut den mörka och den ljusa degen och tog ut hjärtan med pepparkaksformar. Ur varje hjärta tog jag med en mindre form ut ett mindre hjärta, och så bytte de små hjärtanen plats från mörk till ljus deg och tvärtom. Ni förstår hur jag menar, va? Enkelt, men ändå lite extra. Kul! ....det kan man ju annars variera och ta ut olika symboler ur olika formar - men nu var det så klart hjärtan som gällde!

Det blev hjärtan till lunch idag också: Pastahjärtan! ...en del for sönder i processen (då de skulle bli en del av carbonaran),
men visst ser ni att där är några hjärtan ändå! :) Maken hämtade hem då han var på arbetsresa till Tyskland,
men säkert kan man få på närmare håll också...

Om ni undrar varför vi inte sparade till imorgon, så är det för att det faktiskt råkar sig så att vi ska äta ute imorgon.

1 kommentar:

Unknown sa...

Trevlig vändag Linda! Ett riktigt skönt veckoslut! önskar Lena
Tack för kortet!