lördag 21 februari 2015

Ja må de leva

....och ja må de äta gott, dagens födelsedagsbarn! Så väl far som svär-mormor fyller nämligen år idag, och vi var på visit till båda redan igår. Min vana trogen hade jag bakat som en del av presenten.

Pappa fick en banoffi paj, en läckerhet som jag varken lagat eller ätit på många år! Alla verkade vara lika förtjusta i att återupptäcka hur god den är. Hur kan det komma sig att jag inte lagat den på så länge? Jag lärde mig laga pajen då jag jobbade som au pair i England för många år sedan. Receptet är som följer:

Banoffi

275 g margarin
125 g krossade digestivekex (ca 8 st)
2½ dl socker
1 burk (á 397 g) kondenserad mjölk
1½ banan
½ dl vispgrädde
(riven choklad för dekoration)

Smält 100 g av margarinet, och rör in de krossade kexen. Pressa blandningen mot botten och sidor i en 19 cm i diameter, djup pajform. Låt kylas i ca 30 min.
Smält det återstående smöret och sockret i en kastrull på låg värme, rör tills smöret smält. Tillsätt den kondenserade mjölken och låt koka upp, rör hela tiden i blandningen. Låt koka stadigt i 5 minuter, rörandes, för att göra en gyllene kinuski. Häll blandningen över kex-bottnet och kyl ca 1 ½ timme tills blandningen stelnat.

Skär bananerna i skivor, och arrangera de flesta utanpå kinuskin. Bred ut vispad grädde över, och dekorera med de återstående bananerna, eventuellt dessutom med lite choklad. 

Jag hade en liten burk kondenserad mjölk hemma, så jag lagade samtidigt små banoffin i tartelettform.
Det är var nämligen någon som hade blivit lite avundsjuk om hon inte fått smaka.... :) :p

Det andra födesledagsbarnet fick förutom maränggrisar (som jag gjort förut och bloggat om här) till sin födelsedagsfest med marängtema, en bullakrans. Vår nyaste familjemedlem Hilding, som ses på bilden, kollar att kransen är okej. 






Inga kommentarer: