onsdag 9 mars 2016

Bortskämd

Det har ju varit en hel del förändringar i tillvaron på sistone, som ni förstår. Tidigare bloggade jag om att jag tillbringat mycket tid i köket, men nu får jag säga det motsatta. Jag har ju visserligen gjort mat, men på ett helt nytt sätt (och jag har inget recept att dela med mig - kan bara säga att vår lilla pys [3 veckor idag!] är nöjd), min egen mat har jag fått serverad! Skönt att bli bortskämd! Fast livet går nog samtidigt mot det nya "normala" och jag börjar ha mera energi. :)

Här är det vinkokt lax jag får äta. Jag är ju inte egentligen en fiskvän, som de som känner mig vet, men det här hör till de godaste fiskrecept jag ätit! Det kan jag äta på nytt. Vill ni också smaka, gör då så här: 

Vinkokt lax

Ca 5 dl vitt vin
Ca 5 dl vatten
3-4 portioner lax
Salt, citronpeppar
Ca 1 burk grädde

Häll upp lika delar fiskbuljong och vitt vin i en traktörpanna, så mycket att det täcker laxfilerna. Skinna laxen och låt koka i ca 10-15 minuter. Lyft upp laxen och låt vätskan reducera till en tredjedel. Tillsätt grädde enligt smak och koka upp. Smaka av med salt och peppar.

Jag har också blivit bjuden på kebab. Måste väl medge att jag inte trodde jag tyckte om kebab särskilt mycket heller, men också här blev jag glatt överraskad. Riktigt gott var det, och även detta blir jag gärna bjuden på igen. Kocken följde detta recept vet jag, men anpassade receptet till 800 g kött. Naturligtvis serverades det hela med en god sås. Det verkar inte alls vara så svårt, säger hon som bara såg på, men aningen tidskrävande förstås. 

Jag får faktiskt efterrätt också! Grillade bananer (banan med kanel och farinsocker i ugnen) serverat med glass. Yum!

Också mamma har varit här och hjälpt till med ett som annat. Här får jag grönsaksrisotto En favorit. 

...en annan dag lagade hon broiler. En annan klassiker. 

...jag märker att jag fått väldigt varierande kost dessutom; kött, kyckling fisk och vegetariskt.
Utmärkt! :)

Inga kommentarer: