lördag 30 juli 2016

Sommarkalas

Jag lovade ju berätta om min födelsedagsbjudning, så håll till godo!
Jag höll det ganska enkelt - jag hade få gäster och vad de egentligen ville se va ju min son iaf  :p  (ingen tvekan vem som stod för underhållningen minsann...) men klart jag vill baka!

Så här såg min födelsedagstårta ut!
Lite annorlunda, fräsch och god i sommarvärmen, och även om det här är en enkel jordgubbstårta, så kan man naturligtvis variera och använda andra bär om så önskas. Som ni ser I RECEPTET är det, som namnet säger, lätt. Kakan bakas över en plåt, och sedan skär man i lämpliga bitar och radar på varandra. 

Dessutom bakade jag hallonmuffins med vitchoklad. Det finns ju MASSVIS med hallon i år, och det råkar sig så att kullen vårt hus ligger på är omringad av vildhallon - här finns MASSOR! Hallon hör kanske inte till de stora favoriterna, så jag har inte hamstrat, men lite vill jag använda mig av dem så muffins blev perfekt!

Då jag bakade babyshowertårtan för ett tag sedan blev det naturligtvis sockermasssa över, så då samtidigt medan sockermassan ändå var kavlad passade jag på att ta ut blommor (med en liten blom-form) som jag då sparade. Så nu gick det lätt och snabbt att dekorera!

Dessutom bakade jag chokladkex, det går alltid hem - och det var det! Dessa hör till favoriterna här hemma. Vet inte vad som går snabbare - att baka kexen eller att baka dem... Det går undan kan jag säga.

Kexen gjorde jag så här:

Chokladsmåbröd med bitar

150 g choklad (mjölk/mörk/vit...)
150 g smör
2 dl socker
1 ägg
3 ¾ dl vetemjöl
½ dl kakao
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver

175o, ca 10 minuter

Hacka chokladen grovt med en stor kniv. Vispa smör och socker till ett ljust skum. Tillsätt ägget medan du vispar väl. Blanda ihop de torra ingredienserna och den hackade chokladen, tillsätt blandningen under omrörning. Dela degen i tre långa stänger på en bakplåtspappersbeklädd plåt. Platta ut dem något och var beredd på att de flyter ut något i ugnen. Grädda kexen, och dela i sneda bitar då de ännu är varma.

PS!
Skumppa fick jag också! En uppgift gästerna fick (en uppgift per gäst, en uppgift per månad) från min babyshower var nämligen att hämta skumppa och bakelse till min födelsedagen. Vilket kul sätt att förgylla det här första året lite extra - lika hade vi faktiskt vårt första år som gifta (HÄR ser ni  iaf några av de uppgifterna), som ni kanske minns? Bakelsen då? Den användes som energi då jag bakade själv; en budapestbakelse. Har ni inte lika bekväm hämt-service kan ni se HÄR hur jag gjort då jag bakat själv. 

Hittills har alla uppgifter blivit gjorda, så jag gissar att jag har mycket skoj att se fram emot.
Samma var det efter bröllopet, alla uppgifter utom en blev gjorda. Och jag medger att det det året fanns begränsade möjligheter i januari att bygga en snölykta på vår gård...

Inga kommentarer: