torsdag 7 juli 2016

Läderbröllop

Tre lyckliga år som gifta har gått - vi har fått vara med om både stort och smått
Störst av allt är att vi nu har en liten pys - som också är med i vårt mys

Tre år som gifta betyder läderbröllop - se bara här. Varje år håller jag med om att vi inte ska ge presenter.... men så kommer jag på något perfekt, och då går det inte att låta bli - som det ska vara med presenter egentligen. Bomull första året var ju inte svårt, papper fick vi till ifjol. Lädergåvor kan vara dyra, men jag kom billigt undan (om man räknar pengar, att sy i läder kan kosta några droppar blod - fick nog några stick i fingret...). Jag hittade lite överbliven läder från det här projektet - mitt fodral till läsplattan

Klart min make behöver ett fodral till solglasögonen! Och för att han inte skall tappa bort sin fina gåva han fått av sin fru, broderade jag, på maskin, hans initialer. För att glasögonen ska hållas kvar sydde jag fast ett knäppe; för hand - det var då jag fick mig några stick i fingret... Men tadaa! Jag är nöjd, och det var nog maken också! 

Besticken var en bröllopsgåva, liksom de hjärtliga servettringarna kan vi väl säga, som är likadana som de vi hade på bröllopet. De fina tallrikarna är arvegods. 

I övrigt firade vi ju som vi brukar med god mat. Jag blev bjuden på kyckling i pepparsås med pommes anne och egenodlade morötter skördade av sonen (eller iaf var han med i bärsjalen när jag tog upp dem), allt tillrett av maken.  

Kyckling hör till mina favoriter, pepparsås till makens - så det var ju en perfekt kombination.
Pommes Anne är tillrett enligt Morbergs recept.
Morötterna våra växer fint och behövde gallras, därför tog jag upp några små med sonen. 

Vi kan ta en extra titt på det vackra blomsterarrangemanget i hjärtformad skål, som svärmor hämtade åt oss. Hon är så skicklig på att plocka ihop blommor från sin gård. 

Muurikkaplättar på bröllopsdagen har blivit tradition, en bra sådan. 

Sist men inte minst, ett gott färskt bröd till kvällsmål. Jag har blivit väldigt förtjust i kalljästa bröd, som jag tycker är väldigt praktiskt (speciellt ifall Filip och jag inte är överens om tidsplaneringen) - och gott och enkelt dessutom! 

Jag har tidigare lagat nattjästa havresemlor och frukostbullar. Nu var jag sugen att laga en limpa och det blev kalljäst råglimpa enligt Lindas bakskola. Jag har förut använt recept enligt Lindas bakskola, tror jag varit nöjd varje gång. Så också denna gång, super-nöjd. Det var lika enkelt som gott, och då menar jag verkligen jätte-gott!

Vi hade en bra bröllopsdag med andra ord! :)

Inga kommentarer: