tisdag 5 juli 2016

Maria Elvira

Jag nämnde ju att jag firat namnsdag förra veckan. Mina mellannamn, Maria och Elvira, kommer tätt på varandra i namnsdagskalendern, inom en vecka. mycket firas blir det inte, men något gott kan man unna sig, det tycker jag. 


På Elvira-dagen blev jag bjuden på plommonpaj enligt det här receptet, men en "tager vad du haver" -variant. Gott!


...och på Maria-dagen blev det Äppelmazariner. Då fick jag dessutom besök, mamma och brorsan. Det betyder för övrigt att hälften av oss kring bordet hette Maria, för det gör mamma också. ;) Det här receptet hittade jag i mina egna kokböcker - jag håller på att testa vilka som passar i min "best of" kokbok (ni ha fått se några utdrag här). Det här hör definitivt dit! 

Äppelmazariner

(ca 10 st)

Mördeg:
2¼ dl vetemjöl
125 g margarin
1½ msk socker
1½ tsk vatten

Fyllning:
100 g hackad mandel
1 dl socker
2 krm bakpulver
50 g margarin
1 syrligt äpple
1 tsk kanel
1 ägg
ca 25 g mandel

Garnering:
florsocker

175o, ca 25 minuter

Hacka ihop vetemjöl, matfett, socker och vatten till en jämn smet. Tryck ut degen i aluminiumformar så att formarna blir klädda med degen. Hacka äpplet i småbitar. Rör ihop alla ingredienserna för fyllningen till en jämn smet. Fördela sedan fyllningen jämt i formarna och strö över flagad mandel. Grädda och låt svalna. Pudra över florsocker vid servering.

Inga kommentarer: