onsdag 13 juli 2016

Yeehaw

Som ni vet har jag en liten sheriff här hemma, som väcker beundran.
När vi besökte mitt jobb inspirerade han till frågan om jag kunde virka en cowboyhatt i vuxen storlek också. Jag visste att jag sett ett mönster i The Happy Hooker (2006) (en av mina mest använda handarbetsböcker - jag har virkat cold shoulders, fat bottom bag, och sweet pea shawl enligt mönster ur boken - alla hör till mina mer lyckade projekt!). Så jag lovade att i alla fall titta på mönstret...

Jag gjorde mera än tittade, som ni förstår. Med Novita Eco Cotton satte jag igång att virka, och eftersom man virkar i dubbelt garn dröjde det inte länge innan hatten var klar (endast 30 varv!), trots att jag var distraherad av både andra projekt, småpysar m.m. Ganska jämt 3 nystan gick det åt. Mönstret heter Yeehaw Lady och är flitigt använt, som ni kan se här på ravelry

Enligt önskemål virkade jag även på denna hatt en sheriff-stjärna enligt detta mönster i lite guldigt Nako Moonlight som jag hade hemma, med en extra glittertråd för mera effekt. 


Jag är supernöjd, och det var också beställaren om hon inte var en bra skådespelare (vilket inte utesluter att hon var nöjd även om så vore fallet). Jag gillar det dekorativa "bandet" strax ovan för brättet som ger en liten femin touch, jag gillar hur brättet håller formen fint (med en invirkad ståltråd) och förstås hur cool den blev. 

Frågan som återstår är förstås, behöver jag själv en lika hälftig hatt att matcha min tuffa son? Med tanke på att Novita Eco Cotton som jag använde nu är till halva priset, de hade precis den mängd jag behövde kvar i butiken (i vitt, ville inte ha en knallrosa hatt....) och att jag, som ni märker, redan inhandlat garnet....  ....så är svaret ja! :) 

Dessutom fick jag ju betalt för att virka hatten. Klart jag spenderar pengarna på mera garn? ...eller....?

Inga kommentarer: