torsdag 28 juli 2016

Pasta och där med basta #2

Det tycks bli en rejäl paus i fruntimmerssock-stickandet, livet med bröllop, födelsedagsfirandet (förberedande inför firandet) med mera kommer emellan. 

Jupp, det är sant. Jag är ett år äldre nu igen. Tiden går. 

I år var det första födelsedagen som började med mys med liten pys och paketöppning i sängen. Så som jag minns födelsedagarna när jag var liten (fast då var jag pysen?). Jag har förstås bakat kaka och lite annat smått och gott som vanligt, men mera om det senare. Nu ska jag berätta vad jag fick till födelsedagspresent av familjen: en (sån här) pastamaskin! Maken hade också förberett så att alla nödvändiga ingredienser för en pasta-måltid fanns hemma (hurra!!), så lunchen var given. 
Vi lagade pastadegen genast på morgonen.
Pastamaskinen blänker där också på bilden, som ni ser.
Det var lite petigt tills vi kom på tekniken. Jag tror det går snabbare nästa gång.
Lite mjöl på bakbordet gör susen så att degen inte fastnar, och det är en god idé att vara två stycken vid pastamaskinen; en som vevar och en som tar emot de långa fina degbitarna.
Det blev ravioli! Lika som sist, men massor bättre då vi fick pastan tunn och fin. Vi följde åter detta recept för pastan (det blev perfekt!), och fyllde med skinka (200g?), polar-ost (1 dl?) och riven ost (½ dl?) som vi blandat. Detta serverades med tomatås, vi brukar följa det här receptet. Det blev så fenomenalt gott att det inte är klokt heller! Jag är så nöjd och belåten. Om det var helheten, faktumet att pastan är hemgjord eller om det råka sig vet jag inte, men supergott helt klart! En bra början på födelsedagsfirandet!

Ser det inte gott ut? Det var det!
Färsk basilika från trädgårdslandet, så klart. Pricken på i:et. 

Som sagt - bilder på födelsedagskakan i sinom tid. :)
Den som väntar på något gott... (för det var det, också kakan!). 

Inga kommentarer: