onsdag 20 juni 2012

Lika som två bär!

...men alla bär är ju inte lika! Det finns blåbär och röda vinbär, för att bara nämna några.
I ett tidigare inlägg visade jag rågbrödet jag bakat med blåbär (fast de egentligen skulle bakas med lingon - ett tredje bär). Denna gång hade jag glömt köpa blåbär, och plockade därför bär ur min frys: Röda vinbär! Även det passade ypperligt: Rödavinbärsrågrutor! ;)

Dock var bärmängden jag tinade något större, och vad gjorde jag då av den? Jo jag bakade en kaka förstås (hade dessutom en kvarg i kylen som höll på att bli gammal - finemang; två flugor i en smäll). Detta resulterade i att jag hade en god dag, bokstavligt talat! :)














Om ni också vill ha Vinbärskaka, gör ni så här:

1 ägg
½ dl råsocker
1 msk honung
1 dl mjöl
1 dl kvarg
(någon matsked mjölk)
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1-2 dl röda vinbär


Dekor:
50 g färskost
1 dl kvarg
½ dl florsocker
röda vinbär


Smör och bröa en form. Vispa ägg och socker. Blanda i honung och mjöl blandat med bakpulver och vaniljsocker och rör om. Rör i kvarg och vid behov en skvätt mjölk. Rör till sist ner de röda vinbären. Häll i den smorda formen och grädda i 200 grader, ca 20-30 min.
Blanda färskost, kvarg och florsocker jämt. Dekorera med detta då kakan svalnat, och strö över några bär. 



Inga kommentarer: