söndag 16 december 2012

Lindas Julkonfekt


Det har blivit något av en vana att laga julgodis varje år. En vana som det är svårt att komma ifrån numera... ;) I år har jag lagat både gamla och nya favoriter:

Dajmen har varit en stor favorit i flera år (av mig och andra), så den lagade jag dubbel sats av i år!

Fudge är årets godisnyhet; både med tranbär och med cashewnötter. Jag utgick från pirkkas recept som ni också hittar på nätet, enda skillnaden är att jag använde vitchoklad utan nötter i ena sorten, och lade till extra nötter i andra sorten...

Kebnekaisetoppar är en annan av mina favoriter, och ett måste när man gör godis, även om de är lite krävande att göra... Det är värt besväret, om vi säger så. Receptet till dessa hittar ni i Flera Favoriter.

I Flera Favoriter hittar ni också recept till både pepparkakstryffel och knäck, som är ett måste till julen!

Punschtryffeln fick jag så mycket komplimanger för på fredagens julfest (som firades i knytkalasstil på jobbet - jag hade med mig julgodis) att jag ska dela med mig av receptet här:

Punschtryffel
300 g vit choklad
1 dl vispgrädde
1½ tsk punsch
Dekor: Florsocker

Låt grädden sjuda i ca 5 minuter på svag värme - men absolut inte koka! Ta bort plattan från värmen och låt chokladen, i bitar, smälta däri. Rör om tills chokladen smälter. Smaksätt men punsch. Låt stelna i kylskåp någon timme. Rulla till kulor som rullas i florsocker. 

Inga kommentarer: