söndag 23 december 2012

Trippelt nöje


Julkorten dimper ner ett efter ett, min dutt fylls dag för dag. Man får tacka och bocka! :) Det är ju trevligt bara det, att bli ihågkommen - och att se hur mycket tid många sätter på att välja ut rätt julkort eller t.o.m. gör julkorten själva. Extra kul tycker jag det är med kort med recept på, och visst har jag fått ett och annat sånt i år också! (Jag har t.o.m. börjat samla på sådana kort, både julvarianten och andra!) Det blir ju ännu mera nöje; inte nog med att jag är ihågkommen (1), dessutom får jag ett nytt (eller bekant - det gör mig ingen skillnad) recept (2), och om jag använder receptet så får jag något gott att äta (3)! Fantastiskt!

Som ni ser på bilden har jag nu gjort snöbollar och brända mandlar. Ingredienserna torde ni se på bilden om ni klickar så den syns större, och tillredningen var så enkel det kan bli. Snöbollarna: smält chokladen, rör ihop allt, låt svalna så mycket att du kan rulla bollar - rulla bollar! För brända mandlar sätts alla ingredienserna i en kastrull, först på högvärme tills det kokar och sen på lägre tills det tjocknar. Sedan sprider man ut mandlarna på ett bakplåtspapper tills de svalnar (så man inte får en enda mandelhög). Jag använde dock inte karamell-färg som det här receptet angav, istället lade jag med lite julkryddor i röran...

Ett utmärkt komplement till årets lilla julkonfektsamling. :)

Inga kommentarer: