måndag 18 november 2013

Flitig gräsänka

En o-omklädd och en ny-omklädd stol bredvid varandra.
Liknande (klassiskt) mönster, men helt annan färgskala.
Som nämnt har jag åter igen varit gräsänka för en helg. Och precis som senast kom symaskinen fram -   *och*  häftpistolen.

Jag har färdigställt inte mindre än tre projekt denna helg. Projekt nummer ett tar jag fram till lilla jul, enligt order. Projekt nummer tre visar jag senare och koncentrerar mig nu på projekt nummer två: Ny stolsklädsel till köksstolarna! 

Vi konstaterade redan när vi köpte bordet och stolarna (på loppis enligt tips från farmor och farfar) för några år sedan, att blått inte är vår färg, men det är annars ett fint bord. Det blev ännu tydligare när vi inredde vårt nya hem här på Aspen, och bordet och stolarna följde med. Inget som behövde åtgärdas akut, men ett projekt för framtiden. Men jag blev jätte glad då jag till födelsedagspresent av svärmor fick tyg till stolarna - och hjälp att utföra arbetet! Och igår kom svärmor hit med häftpistolen och vi satte igång!


Jag är otroligt nöjd med resultatet! Det ser inte längre ut som att vi plockade med de möbler vi hade och försökte få dem att passa i vårt nya hem (vilket vi ju gjorde), utan det ser ut som om detta köksmöblemang är speciellt utplockat just för vårt kök (vilket det ju nu är). Det bruna tyget passar verkligt bra med den övriga köksinredningen i mörkbrunt trä, och de ljusa prickarna matchar det ljusa trä i bordet och stolarna. Detta gav köket verkligen ett rejält lyft, om än diskret. Och ett så enkelt projekt (med god hjälp, förstås).

Nu kommer julgardinerna (som jag ännu inte skaffat - även de måste ju sys nya till våra nya köksfönster) att passa in mycket bättre sen när det väl blir dags!

Inga kommentarer: