söndag 17 november 2013

Förkläden!

Dags att visa det tredje (och fjärde) arbetet jag gjort med material köpt från Knapptigrarna i somras. Ni har tidigare sett min Linda-tröja och min stick- påse & -necessär. Men det första jag sydde, genast samma helg, var faktiskt några förkläden!

Planen var att jag ville ha ett personligt förkläde till jobbet, där jag nu också undervisar huslig ekonomi. Det fanns massor med vackra köks-motiv att välja mellan. Jag blev väldigt förtjust i ett tyg med olika grönsaker, men tyvärr med ljus bakgrund; ett vitt förkläde är inte så smart, om man inte vill tvätta det hela tiden.... Så jag använde grönsaks-tyget endast som ficka, och sydde själva förklädet i en matchande gul färg. Jag använde kantband till nack- och knytband.

Jag blev också förtjust i ett annat tyg, och det fick bli till ett förkläde hem - jag sydde på motsvarande sätt. Ett fint tyg med motiv fick bli ficka, i det här fallet är motivet vin, och ett matchande lila tyg fick göra grunden för förklädet. Här räckte också tyget till så väl nack- som knytband. ...tyget i nacken föreställer vinkorkar...

Jag tycker det blev lite kul i att det syns så stor skillnad på förklädena hem och till jobbet. På jobbet äter jag grönsaker (eller i alla fall säger åt eleverna att göra det) och hemma dricker jag vin. Eller?






Här är en bild på mitt jobb-förkläde "in action". Vi stoppade korv med 8:orna  instruerade av Kenneth Löfberg från West Chark. Mera information om detta kommer snart att komma på hussa-bloggen som jag och min kollega nyligen startat. Än så länge är där väldigt få inlägg, men det kommer mera - ska vi tro.











Frisyren här syns kanske inte så bra,
men jag har gjort den 3:e frisyren som visas i den här videon



...och när jag kom hem fortsatte jag kocka, den här gången en dessert jag behövde till besöket jag skulle få följande dag... Mera om det senare!


Inga kommentarer: