söndag 17 november 2013

"Tantdag" 2013


...ni undrade naturligtvis vilka gäster jag bakade till i föregående inlägg? Traditionellt brukar vi fira "tantdag" (läs: dag för förståndiga kvinnor som uppskattar traditioner och hantverke) i Halloween-tema efter halloween - bara för att det blivit så; trots att vi bara är fyra i vårt "tant-gäng" är det ändå svårt att hitta ett datum som passar alla. Detta har vi planerat och sett fram emot länge. Ursprungligen träffades vi i Åbo och kombinerade firandet med strömmingsmarknaden, ifjol blev det lite annorlunda i Karis, och i år var vi i Snappertuna.

Dagen inleddes med en promenad, var mamma var en ivrig fotograf.


Firandet fortsatte med traditionsenlig skumppa, som Sofie här häller upp.

Notera gärna den vackra lyktan bredvid skumppa-glasen. Det var november-månads uppgift för våra vänner på vårt bröllop; att hämta en lykta till vår gård - chokladen i är en uppskattad bonus! (Oj vad jag var förvånad då det ringde på dörren då jag var ensam hemma fredag-kväll! Men det är klart, senast jag var gräsänka hade jag blommor på dörren när jag kom hem från jobbet på fredag, klart det skulle bli choklad nu! Fast, har hittills bara tittat på dem, det var ju till oss och inte till mig.) Ännu en månads uppgift välutförd - vi har så goda vänner! :) Se också augusti, september och oktober -månads uppgifter.


Maten var denna gång i knytkalas-form. Mamma hämtade lasagne, Gunnel gjorde sallad, Sofie stod för vin och jag för efterrätten. Våra "halloween-hattar" kom på nu, liksom tidigare år... Utsökt måste jag säga!


Så här såg efterrätten ut; en spindelnätskaka Jag gjorde kakan inspirerad av det här receptet, men enligt "du tager vad du hittar i skåpen" -metoden som jag brukar - och lakritssåsen bytte jag utan tvekan ut mot chokladsås (hemmagjord, naturligtvis).


Mellan varven fanns det naturligtvis tid till både handarbete, inspektion av handarbetstidningar - och en massa prat. Precis som det ska vara! Det var helt klart en lyckad dag!


Avslutningsvis måste jag ännu visa några bilder mamma tog när hon for. Nog är det vackert här på Aspen!

3 kommentarer:

Benita L sa...

Åh! Vad ska man göra för att få komma med i tantklubben? :D

Kerstin sa...

Till Benita: bevisa att du är en tant, bjud övriga tanter på nåt gott..... t.ex. ;-)

Benita L sa...

Det ska nog kunna ordna sig! :)