lördag 28 maj 2016

Hamburgarens dag och annat gott

Idag, hamburgarens dag till ära, har jag blivit serverad en sådan här! Hamburgare kanske inte brukar höra till mina favoriter, men det var riktigt smarrigt idag! Vilken tur att kocken som bor här hemma kan laga så gott! :p Och intressant att läsa lite i korthet om hamburgarens historia, klicka absolut på länken o läs...

Förra helgen var jag gräsänka, men jag åt gott ändå. Bl.a. prövade jag på ett nytt recept på nattjäst bröd - jag blev väldigt förtjust senast. Detta recept på nattjästa havresemlor är från senaste Allers, endast pyttelite modifierat. Här är min variant:

Nattjästa havrebitar

25 g jäst
5 dl kallt vatten
2 tsk salt
3 msk linfrön
2 dl havregryn + till utbakning
½ dl rågkli
Ca 10 dl vetemjöl

225o, ca 12-15 minuter

Blanda ut jästen i det kalla vattnet i en bunke. Rör ner resten av ingredienserna och arbeta ihop till en fast deg. Låt jäsa övertäckt i kylskåp över natten, ca 8-12 timmar.
Rulla ut degen till en avlång korv, och dela i 14-16 semlor. Platta till bitarna något, doppa ytan i vatten och rulla sedan i havregryn innan de sätts på en pappersbeklädd plåt. Snitta varje bulle på diagonalen och grädda genast.


Jag var visserligen inte helt ensam nu, som jag varit förut. Sällskap till lunch fick jag också, av min lilla gentleman. (Frågan är om jag eller kökslampan är intressantare, men - när han blir hungrig vinner jag nog.) Här lagade jag en improviserad sås på champinjoner, zucchini och paprika. Mycket gott! 


...på en gräsänkshelg får man absolut skämma bort sig med något sött. Jag passade på att göra vitchoklad- och toffébrownies, då det passade bra att ta med när vi for på visit till mitt andra jobb i måndags (i det här inlägget såg ni min sheriff på väg till det ena jobbet, och i det här inlägget var vi på väg till det andra). 


Jag passar på att klämma in mycket i ett blogginlägg nu när jag en gång skriver, de har ju trots allt lite glesnat. På min förra jobbvisit, till den andra skolan, hade jag nämligen med mig Chocolate Chip Cookies, och jag lovade då delade med mig av receptet på bloggen. (Sötsaker går alltid hem i alla lärarrum jag varit......) Så hoppas min trogna läsare ser det här! :) Här kommer det:

Chocolate Chip Cookies

100 g margarin 
150-200 g hackad choklad
 2¼ dl mjöl 
1 dl farin socker 
1 dl socker 
2¾ dl havreflingor 
1 ägg 
½ tsk bakpulver
2 tsk soda
½ tsk vaniljsocker 
1 krm salt

190o, 10 min

Smält margarinet och vispa det tillsammans med sockret. Blanda samman de torra ingredienserna, och tillsätt dem samt ägget. Lägg till sist i den hackade chokladen. Rulla till bollar och placera på en bakplåtsbeklädd plåt.

Inga kommentarer: