tisdag 3 maj 2016

Välkommen maj!

Maj är här, och våren är ju verkligen i luften. Vappen firades, lite i förskott, med en stickkväll på Aspen. En riktig stickkväll denna gång, även om jag inte har några som helst klagomål på den förra. ;)

Det dukades med ballonger och serpentiner, som sig bör. Jag har på en poncho som blev klar i början av december; den passar väl inte riktigt som jag tänkt så den har inte blivit så flitigt använd, men är fin ändå på sitt sätt förstås. Två raka bitar sydda på varandra med hål för armar, kropp och huvud. 

Vackert mönster är det, det kan man inte förneka.
Mönstret kommer från Kauneimmat joulun käsityöt 2015 (passar hela året, inte bara på julen!), och jag använde igen Nako Moonlight. (Jag har stickat väska och topp i samma garn, då guld.)

Så här fint och smaskigt blev vårt knytkalas; alla hade med något gott att äta eller dricka. 

Mitt bidrag var syrlig chokladkaka. Den var såååå god! Ja alltså, allt som bjöds på var ju gott. :p Men choklad är ju choklad.

Så handarbetade vi förstås. Ja, eller - för mig blev det inte så mycket handarbetat just , men ju annars ibland... 
Den här gången virkade vi alla bläckfiskar, "turvalonkeroita", att skänkas till förtidigt födda barn. Ni ser att de finns på bordet, och här på en annan blogg ser ni flera. Mönstret hittar ni här om ni också vill virka. 

Nu är min bläckfisk så gott som klart, men så det inte ska dröja ännu längre innan bloggen uppdateras, sparar jag det till ett annat inlägg. 

Inga kommentarer: