torsdag 22 september 2016

Det här fruntimmret...

...har äntligen stickat klart sina fruntimmersockor, en KAL från Järbo - mönster HÄR. Ni såg ju när jag började, jag kom bra igång med att lägga upp  från tån och så fortsatte det bra ett tag... Sen kom livet emellan, därtill en massa andra projekt, och, ja... Men nu har de varit klara ett tag - och använda kan jag tillägga. Det är ju höst!

Bra att få en "spark där bak" för att testa att sticka från tån, kul att pröva på olika mönster - och visst blev de ganska fina? Jag stickade alltså i det garn som mönstret angav, dvs mellanraggi, det gick åt ganska jämt ett nystan till mina storlek 38. 

Vad ser jag då på? Jo, "Hjälp jag har inget att ha på mig" (ni ser ju "Hjälp" i tv:n). Skönt med ett program man inte behöver fundera så mycket till. Jag har dessutom fått tips hur jag ska reda upp garderoben, och de facto gjort det - inte helt fel. Jag har sorterat bort lite kläder jag också, och inspirerats lite av den indiskreta sponsorn Ellos. Inte ännu beställt något, men de gör nog bra reklam där kan jag säga - jag är frestad.
Så här skönt kan jag ha det ibland. Upp med fötterna och titta på tv. Jag tänkte här om dagen att oj vad jag är bortskämd. Sen konstaterade jag att om jag hinner se 2 halvtimmesprogram och spolar reklamen betyder det kanske 40 minuter, men ändå! Känns lyxigt! Det kan jag förtjäna. (Som kloka gummor i mitt liv säger, jag ska ju ta det lugnt och leka ko också :p ) Jag har så snäll son. :) (Han sover ju längre än så, men har ju annat för mig också. Igår t.ex. lagade jag mat, städade och plockade det där vanliga, bakade bröd, manglade [var det nåt annat ännu?] medan han sov.)

Min handarbetshörna! Ni ser min senaste tevärmare på kannan, min fina hjärtdyna som ryggstöd, den traktor-pimpade amningsdynan mellan soffan och fotöljen, blomdynan i soffan som Filip brukar titta närmare på om kvällarna, om min blommiga puff (fotpall) fylld med garn som jag fyndat från loppis. Perfekt! Ja, och en ny stickning på gång, så klart!
Här ser ni en annan vinkel av min lyx! :)

Jag har fått ett brickbord, som jag längtat så efter! Lätt att duka fram - jag har äntligen min älskade tekanna i användning igen (ni vet vad jag tycker om tevärmare t.ex.), och när Filip vaknar och ålar ikring redo att testa vilka saker som hålls på plats och vad man kan dra i, så lyfter jag brickan i köket och brickbenen plockar jag bort. 

Brickan är från ikea (den här), och benen är specialbyggda & hemsnickrade av styvfar. På tal om lyx alltså. :) Stadigt och bra, lätt att använda. Jag är så väldigt nöjd. Inte bara nöjd med brickbordet för övrigt, utan med tillvaron helt enkelt. Vi har det bra!

Brickbenen ihopvikta bakom vedkorgen (som vi svängt på så att nyfikna små fingrar inte ska få stickor i sig...).
Ja, och ryggkroken, vad den nu heter, som hänger på spisen? Den är gjord av samma snickare! Också bra att ha alltid nu och då!

...Nu tror jag bestämt jag ska testa om jag hinner lyxa till det innan Filip vaknar... :)

Inga kommentarer: