söndag 11 september 2016

Ett minne blått

Visst har vi varma höstdagar ännu, igår var ett skönt exempel, men shortstiden är nog onekligen ett minne blott för i år. Det betyder att shortsen jag sydde åt Filip blivit använda exakt en gång - nästa år kommer de så klart att vara för små.
Här bläddrar Filip i Suuri käsityö 5-6/2016, och beställer ett par hängselshorts av mamma i början av sommaren. Jaa, ungefär så gick det ju till ....................

Hoho så många delar för ett par små shorts! Det blev mera komplicerat än jag trodde. Jag som tänkte jag skulle använda upp lite resttyger bara.... Men de många delarna gjorde att jag blev lite konfunderad, och det tog ett tag innan jag verkligen satte igång med att sy. Sommaren gick... 

Till slut förenklade jag mönstret och tog bl.a. bort knapplinjen i grenen (det går bra att ta bort shortsen då man byter blöja - speciellt som de inte hinner bli mycket använda) och då blev de snabbt klara. Detaljerna som fickorna t.ex. blev kvar, trots att Filips mobiltelefon är för stor för att rymmas dit. :p

Summa sumarum: Filip har använt dom ungefär lika lång tid som det tog för mig att sy dem.
Men visst är de fina, Filips sommarshorts?

Fast allt klär förstås en sån liten sötnos!

...hans gröna vårtröja, som ni såg här, blev inte heller mycket använd. Kanske den kom på 5 gånger, nu antar jag den också är för liten. Tur att jag inte stickade hela setet med byxor o mössa och allt. Han växer så pojken min!

2 kommentarer:

Kerstin sa...

Kanske shortsen ändå går att använda också nästa sommar, tror inte hans rumpa växer så mycket sådär i jämförelse.... tröjor är det annat med...

Linda sa...

Kan ju hoppas det! :)