söndag 25 september 2016

Söt som ett äpple

Idag firar vi tydligen äpplets dag (läs mera HÄR), så jag ska naturligtvis ge er ännu ett äppel-inlägg utöver de äppelinlägg jag redan skrivit på sistone - se både det ENA och det ANDRA inlägget.

Jag blev nämligen så ivrig då jag hittade mitt gamla inlägg om äppelmössan jag stickat åt gudungen min, att jag har stickat en äppelmössa åt Filip också. Vilken dag vore lämpligare att visa er den än idag, på äpplets dag?
En av de finaste komplimanger jag fått en gång var att jag var "söt som ett äpple". Det var år innan han fick ett så här sött barnbarn - sötare äpple har jag aldrig sett!
Äpplet hade väl varit tydligare om färgerna haft större kontrast kanske? Men visst liknar han ett äpple, lite i alla fall? Jag var tvungen att ta "första bästa garn" den här gången, men bra blev det tycker jag.

Gudungens äppelmössa är stickad i tunnare garn. Filips stickade jag i Novita Nalle (två färger, en melerad och en enfärgad), och jag gjorde så här:

Äppelmössa

Du behöver:
2,5 och 3,0 mm strumpstickor
Novita Nalle i två lämpliga färger (eller motsvarande garn) + lite brunt restgarn till stjälken
Virknål 4 mm

Lägg upp 104 maskor på 2,5 mm sticka. Sticka resår *2rm 2 am* i ca 4 cm. Byt till 3 mm stickor och sticka slätstickning ca 15 cm. Börja sedan ta ihop: Sticka 6 rm, sticka ihop 2, upprepa varvet till slut. Sticka två varv. Sticka 5 rm, sticka ihop 2, upprepa varvet till slut. Sticka två varv. Sticka 4 rm, sticka ihop 2 maskor, upprepa varvet till slut. Sticka två varv. Sticka 3 rm, sticka ihop 2 maskor, upprepa varvet till slut. Sticka ett varv. Sticka 2 rm, sticka ihop 2 maskor, upprepa varvet till slut. Sticka 1 rm, sticka ihop 2 maskor, upprepa varvet till slut. Sticka ihop 2 och 2 tills du har 6 maskor kvar. Byt till brunt garn och sticka stjälken med de 6 maskorna, runt rätmaskor, ca 3 cm. ta ihop och fäst trådarna.

Virka två blad, jag virkade enligt drops mönster 0-118 som du hittar här. Det ena bladet virkade jag runt ett varv extra med fasta maskor och halvstolpar för att göra lite större. 

Filip har dessutom fått en halsduk. Jag stickade lapsen perinnehuivi från Myssysta sukkiin - ett mönster jag använt flera gånger, för det är bara så jätte bra! Lätt stickat, men framförallt lätt att använda då man bara sticker in ändarna i varandra och slipper knyta! Stickat i samma garn förstås, novita nalle. Bl.a. har båda brorsbarnen fått sådana.

...Dessutom hämtade svärmor en äppeldessert åt oss, så vi har dessutom ätit äpple idag. Det var någon form av kinuski och nötter på äppel i ugn med vaniljglass - allt hemlevererat. Inte illa!

Inga kommentarer: