onsdag 21 september 2016

Sätt färg på vardagen!

Igår åt jag igen en fruktansvärt god måltid! Jag fick inspiration att laga vegetariskt, och trots att jag aldrig övervägt att äta enbart vegetariskt så har jag en hel del favoriträtter som råkar vara vegetariska. Jag kan t.ex. nämna min goda sqashpasta, linssoppa, risotto ska också vara vegetariskt i min smak, med blandade grönsaker, kantareller eller sparris, bara för att nämna några (följ länkarna till inlägg med recept!). En annan rätt som måste hamna på topplistan är vad jag laga igår så klart, se så färggrannt och fint - och det smakar lika gott kan jag lova: Fylld zucchini!

Jag har extra mycket färg i köket då jag dagen innan fick så fina solrosor av mamma. De färggranna pannlapparna min farmor stickat passar också bra in.

 Fylld zucchini


2 små zucchini
4 rökostskivor

Fyllning:
Innanmätet av zucchinin
1 morot
1 lök
1liten paprika
1 msk olja
salt, peppar, örter
1 dl riven mozzarella
2 msk müsli

200o, ca 20 minuter

Klyv zucchinin på längden och skrapa ut innanmätet, som sedan strimlas. Riv moroten grovt och hacka löken och paprikan. Värm upp oljan i pannan och hetta upp grönsakerna. Smaksätt med salt, peppar och örter enligt smak.
Lägg ostskivorna i bottnen på zucchini-skalen, och fyll sedan resten av skalen med fyllning. (Om det blir fyllning över, lägg bredvid de fyllda zucchinina i en ugnsform.) Överst strös riven ost och müsli. Passar till ris, pasta eller potatis eller som tillbehör.

Inga kommentarer: