söndag 4 september 2016

Lördag

I senaste inlägget skrev jag om vilka läckerheter mamma och jag åt en helg i juli. Nu är det september och det var dags igen för nya läckerheter - o lite andra projekt. Det var mycket på en gång som vanligt - som det brukar vara när mamma är på besök; se bara det här inlägget från maj

Handarbete och mat, det brukar leka till en bra dag för oss! Här blir det kantarellrisotto, en mössa och ett par sockor. Dessutom gör mamma korrigeringar i min ultimata kokbok (hittills 500+ recept) för att den ska vara så bra som möjligt! (Ibland vet ju mamma bäst, så är det bara....)

Till dessert blev det rödvinbärspaj med vaniljsås. Ni märker att det är skördetider; svamp, bär.... Bären är från frysen från ett annat år, visserligen. Men frysen behöver tömmas så det finns plats för årets skörd!

Rödvinbärspaj

Botten:
120 g margarin
1 dl socker
ca 2½ dl mjöl
½ tsk bakpulver

Fyllning:
5 dl röda vinbär 
½ dl socker
1 brk kvarg 
1 ägg

175o, 35-40 min

Blanda samman ingredienserna till bottnen, och häll smeten i en pajform. Smeten ska vara aningen kladdig.
Häll på bären och vispa ihop socker, kvarg och ägg som hälls ovanpå

Jag är alldeles nykär i min kryddhylla, som lådorna för potatismjöl och socker kommer ifrån. Se bild på hela i det här inlägget. Och det är så praktiskt att arbeta med dessa lådor dessutom!
Jag brukar använda färdig vaniljsås.... Varför undrar jag nu. Nu hade jag helt enkelt inte hemma, men ingredienserna till vaniljsås finns så gott som alltid hemma: mjölk, ägg, potatismjöl, socker och vaniljstång. Och det tog ju knappt 10 minuter (om ens det?) att svänga ihop den. Så mycket godare (och finare?) att bjuda på!

Vaniljsås

3 dl mjölk
1 ägg
2 msk socker
2-3 tsk potatismjöl
1 vaniljstång
(vaniljsocker, vaniljessens)

Vispa ihop mjölk, ägg, socker och potatismjöl i en ytbehandlad kastrull med en spiralvisp. Hetta upp blandningen tillsammans med en vaniljstång (öppna upp och skär ut fröna) under ständig omrörning tills såsen tjocknar. Låt den inte koka och skära sig. Tillsätt eventuellt (eller endast  om vaniljstång saknas) vaniljsocker/vaniljessens och låt såsen svalna.


Avslutningsvis ska jag ge en hint om kommande blogginlägg. Jag färdigställde inte mindre än två (!) snabba men ack så fina och efterlängtade projekt till min lilla stora växade pojke. Vad kommer i ett skilt inlägg, eller kan ni räkna ut det? Ska bara se om jag får mera och bättre bilder på projekten i användning med min livliga modell.

Inga kommentarer: