lördag 24 september 2016

Mammas uppgift

Jag nämnde ju tidigare att gästerna på min babyshower fick uppgifter, en per månad per gäst. Precis som efter bröllopet blir vi alltså bortskämda nu nästan var månad. Jag tänkte nu visa en av dem, nämligen mammas uppgift: att bjuda på té med tilltugg i september.

(Den här gången var vi ju rejält bortskämda - jag kom hem med ett brickbord och fina solrosor som ni sett här, förutom mätt mage.)

Hon hade dukat upp mycket gott, mamma min. Bl.a. bjöd hon på polkabetor enligt ett recept inspirerat av Bellas blogg, men hon böt ut getosten mot färskost. Riktigt gott! Rödbetor tycker jag inte om, jag har nyligen smakat igen, men det här föll i smaken. Jag fick också pizzasnurror med svampfyllning

Dessert blev det också, en äppelkaka enligt ett hbl-recept från 2010 (de har faktiskt en hel del recept på nätet också - se här!). Mycket god, jag bad om receptet, som finns här nedan. Det enda söta jag ätit på nästan två veckor kan jag tillägga, enligt överenskommelse från det här inlägget. Jag var 6 dagar utan sött enligt "order", och nu har det blivit några dagar till efter äppelkakan. Så här har ni ytterligare ett äppel-recept förutom de jag tipsade om nyligen

Varför jag ändrat min diet undrar någon? Inte för att det är en radikal förändring, men ändå på ett vis betydande. Jag kan berätta att det, påverkats av att jag igen har usla sköldkörtelvärden (hypotyreos). Riktigt riktigt usla värden. Igen, sa jag det? Men, jag mår bra. Och andra symptom kan jag hantera bara jag inte är så där äckligt trött som jag brukar vara. Och det är jag inte, trots att pysen väcker mig om nätterna. 

Här har ni receptet:

Äppelkaka

3 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
1½ dl socker
1 tsk ingefära
1 tsk kanel
75 g smör
1½ dl mjölk
3-4 äpplen
Smörklickar
1-2 msk florsocker

200o, ca 30 minuter

Blanda mjöl, bakpulver, kryddor och socker. Rör i mjukt smör. Det blir en smulig massa. Tillsätt slutligen mjölken. Blanda snabbt ihop till en deg som hälls i en smord form med löstagbar botten. Skär äpplena i klyftor (skalet kan lämnas kvar). Stick ner klyftorna halvvägs i smeten och klicka lite smör över. Grädda kakan. Pudra kakan med florsocker då den svalnat. Servera med glass eller vaniljsås.

Inga kommentarer: