onsdag 7 september 2016

Äppeltider hej hej, äppeltider!

Hösten har kommit, ingen tvekan om det. Också när temperaturen verkar lite högre finns det ett annat bett i luften. Ja, ni såg ju i förra inlägget att vi förbereder oss för hösten genom att ha varmt på öronen! ...och igår sydde jag mera, så det finns flera inlägg att vänta...

Men höst betyder också äpplen! Jag visste genast att jag ville laga äppelmos i år, utan socker, så min lilla halvåring har något gott till gröten! Jag hade turen att få lite äpplen av styvsyster, så sedan var det bara att sätta igång!

För Filips goda äppelmos är det bara att skala klyva äpplena ("bara" - pust), koka dem mjuka i en skvätt vatten, puréa ytterligare med stavmixer så är det klart! Vill man kan man sätta till lite socker/syltsocker. Kokar man utan socker bör man förvara äppelmoset i frysen för längre tid. 

Jag kokade två satser åt Filip. Tanken var att den tredje skulle bli åt föräldrarna, med socker. Men det glömde jag. Men vet ni, det är lika gott utan - socker är onödigt! ...och ja, grötportionen ovan är min. Visst slukar han maten, men det finns gränser. :) ...för vad vi ger åt honom om inte annat. 

Jag har ju nyligen lagat äppelgott (= äppelpaj med smuligt havretäcke) och äppelkaka, se det här inlägget. När jag sökte snabbt hittade jag ett inlägg med äppel-i-ugnen på bloggen, det var riktigt gott vill jag minnas, kanske jag borde pröva igen.

 ...och så hittade jag det här inlägget om hur jag stickade en äppelmössa, i det här fallet var det åt guddottern. Jag tror bestämt att Filip också behöver en äppelmössa! Men i pojkigare version - jag är inte så där modernt könsneutral... Jag har redan börjat. Som sagt - flera inlägg att vänta!

Vad har ni för äppelprojekt? I mat- eller handarbetsväg? ;)

Inga kommentarer: