tisdag 13 september 2016

It's alive!

Det har varit mycket diskussion kring dieter på sistone, inte minst på yle - se t.ex. den här artikeln. Själv hör jag till dom som tycker "lagom av allt" är bästa dieten, men jag följer intresserat med, inte minst för att jag undervisar i hälsokunskap (när jag inte är mammaledig...)

Det betyder ju inte att jag aldrig försöker "skärpa mig" lite extra. Det är säkert nyttigt för vem som helst att se över dieten någon gång ibland, och inte bara rulla på som vanligt. Nu fick jag för mig att jag skulle undvika socker och jäst, eller i alla fall minska på det. Jag har länge haft en surdegsgrund i kylen, jag använder den väldigt sällan, men jag matade den faktiskt för någon vecka sedan, och jodå - den lever!


Igår påbörjade jag därmed processen att laga honungsbröd, jag har gjort det förut och berättat om det, inklusive recept, i det här inlägget. Det tar ju lite tid, även om jag hade surdegsgrunden från början. Jag gjorde väl steg ett i receptet för nästan ett dygn sedan, lite mindre. Men så kom natten emellan så degen-början min fick bubbla lite extra i kylskåpet. 

Så här fint bubblade det i degskålen imorse.

Och så här såg degen ut för en liten stund sen. Nu får den jäsa 3-5 timmar, sen jäsa i degkorgar och sedan gräddas. Spännande att vänta på att få se resultatet och smaka!

Titta vilken fin ljusstake jag hittade på helgen i Halpahalli i Ekenäs. Passar mig perfekt som ni förstår!

Och jodå, en skolbok har smygit sig in med mina handarbetstidningar. Jag planerar lite kurs emellanåt - ska få ha en nätkurs i höst/vinter. Perfekt att få lite inkomster förutom vårdpenningen när mammaledigheten tar slut (inom kelas gränser) och lite känna på hur det är att jobba - men så lite (någon timme i veckan, hemifrån, när jag tycker det passar) att jag kan vara hemma med Filip.
Så nu tänker jag njuta av stunden, sticka och/eller bläddra i lite tidningar medan lillpysen sover och degen bubblar. Hoppas jag - det är planen!

Jag har tagit fram den halva västen, ni minns från det här inlägget. Plan E blir det väl, är att pojkarna mina får matchande väst och tröja till farsdag. (Eller plan F, till jul?) Jag har i alla fall börjat på bakstycket nu....

Nu undrar jag, hur länge ska jag då "skärpa mig"? Jag tänkte göra ett litet test, om ni är med!? Under varje blogginlägg står det "reaktioner" och man kan kryssa i olika alternativ. Så många som klickar på "gillar" under det närmsta dygnet, så många dagar ska jag vara utan godis, choklad och söta bakverk. Så hoppas jag att jag inte tar mig vatten över huvudet. ;)

**tillägg kl 12:30**
Ja okej. "Reaktions"-möjligheten tycks inte finnas om man kollar på telefon t.ex. Så vi får säga: så många som gillar här på bloggen (kryss i rutan ni som ser rutan), gillar på fb, eller skriver en kommentar. Så har ni många möjligheter att påverka.

Inga kommentarer: