lördag 10 september 2016

Vegetariskt vs kött

I veckan prövade jag på olika varianter av "mos och biff", och det råkade sig så att det blev en vegetarisk variant och en med kött.


Här är den vegetariska varianten; auberginebiffar med blomkålsmos. Tror det var senaste numret av kotivinkki som inspirerade mig om jag inte missminner mig, men blev lite min egen variant iaf. Auberginebiffarna gillade jag till smaken, men kanske jag vill steka på mera nästa gång så att konsistensen blir lite annorlunda, fastare. Mosen var jag mycket imponerad av - jätte gott. Jag tänker samtidigt att det kan vara ett knep att få motsträviga (barn t.ex?) att äta mera grönsaker!


Auberginebiffar med blomkålsmos

Aubergine
Salt, peppar, timjan, paprikapulver
Potatis
Blomkål
Mjölk, smör, salt

Skiva aubergin i ca 1 cm tjocka skivor. Salta, låt stå ca 10 minuter, torka bort vätska – vänd sedan skivorna och upprepa. Krydda sedan enligt smak.
Koka potatis i saltat vatten. Då potatisen kokat ca 10-15 minuter tillsätts motsvarande mängd blomkål (i volym, ej vikt) för att koka med. Mosa sedan sönder potatis och blomkål, tillsätt mjölk smör och salt enligt smak.

Det blev också klassiska köttfärsbiffar och "vanlig" mos. Och vet ni, den här dagen åt vi alla i familjen samma sak, typ: kött, potatis och morot! Vi vuxna hade med lite mera kryddor och annat förstås. Men vad kul. En stor dag! 

Köttfärsbiffar / köttfärslimpa / köttbullar

1 dl skorpmjöl
1 löksoppspåse
1½ dl vatten
500 g kött
1 ägg
Salt & peppar
vitlök
grillkrydda, paprikapulver, chilipulver
havregryn, vid behov

200o, ca 20-30 minuter (köttbullar, ostgrisar)
Ca 30-40 minuter (köttfärslimpa)

Blanda samman skorpmjölet, löksoppan och vattnet. Låt svälla minst 15 minuter. Rör i köttet, ägget och kryddorna. Rulla till bullar och stek dem jämt på alla sidor. Då köttbullarna är stekta, kan du bryna en lök och göra sås i fettet från köttbullarna. Man kan också laga köttfärsbiffar istället för köttbullar. Stek eller grilla i ugn.
Som variation kan man laga köttfärsbiffar, köttfärslimpa eller ostgrisar av samma smet. Köttfärslimpan kan också fyllas om så önskas, med t.ex. grönsaker.

Tanken var egentligen att vi skulle äta köttfärslimpa den dagen. Men vi orkade inte vänta på att köttfärslimpan skulle bli klar i ugnen så vi gjorde biffar av en del av smeten, och köttfärslimpan fick vänta till följande dag. Så kan det gå. 

Så då blev det tre liknande varianter samma vecka! :)


Inga kommentarer: