fredag 2 september 2016

En festlig vardag

Det var en dag i juli, då när sommaren va som bäst 
Då fick Filip besök av mommo, som han gillar allra mest 
(melodi härifrån ;) )

Heh, eller nåjo. :p

Men den här dagen i juli, då vi fick besök, då åt vi så otroligt gott att det förtjänade ett skilt blogginlägg utöver många av de andra av sommarens läckerheter som samlades i ett enda super-smaskigt inlägg

God mat kräver snygg dukning!
Här har jag mommos kesäkukka-servis (arabia), våra bröllops-fin-bestick - och servettringar (30-års present av mamma) och tallriksunderlägg (gjorda för över 30 år sedan!) av mamma. Allt passade så perfekt ihop till en väldigt elegant och gammaldags-mysig helhet!
Till lunch blev det apelsinbroiler - recept ur en kokbok hemma men i ny tappning. Ett av de här superlätta recepten med ultimat resultat som jag gillar så mycket! Kycklingen kräver lite tid i ugnen, men du behöver inte var med i köket. Häll ihop ingredienserna i en ugnsform dagen innan och låt gotta till sig, lägg i ugnen en timme innan du är hungrig. Klart! Ja, eller om ni vill ha noggrannare instruktioner, se här:

Apelsinbroiler

3 broilerlår
½ msk paprikapulver
¾ tsk vitpeppar

Buljong:
1½ dl apelsinjuice (ca 2 apelsiner)
1½ dl tomatjuice
2 msk soja
1 msk sirap

Sås:
Buljongen
1 msk maizena
1 kycklingbuljongtärning

200o, ca 60 minuter

Krydda låren med paprikapulver och vitpeppar och lägg i en ugnsform. Blanda ihop buljongen och häll över. Låt marinera minst några timmar, gärna över natten.
Grädda broilerlåren ca en timme tills den är genomstekt. Häll buljongen i en kastrull och koka upp sås, red med maizena. Servera gärna med ris.

Bättre bild på den fina duken - som mamma också gjort (för länge sedan)! Hardangersöm tror jag mamma försökte undervisa mig om - jag har mycket kvar att lära. Mamma hade väl rensat i skåpen hemma och hittat mycket fint som jag fick - i hopp om att det används flitigare här. Det gäller att hitta balans för det är ju så fint att det inte kommer att stå framme varje dag...
Till efterrätt en klassiker, Chokladyoghurt. Inte så mycket socker, men mycket smak - framför allt chokladsmak, känns förvillande nyttigt. Jag säger klassiker för jag har bloggat om den många gånger; första gången 2011, och 2014 var det en del av en liten matkurs (recept ingår i inlägget) bl.a (har för mig det finns flera inlägg, men...)

När jag nu en gång pratar dukning kan jag ju nämna att tékopparna är loppisfynd, och tévärmaren är av egen design, ni hittar mera om den här.
Det var ett långt besök så det blev även té mot kvällen, och då åt vi morotsbrödet som jag bloggade om redan tidigare

Det var en god & skön dag som ni märker! Trevligt att tänka tillbaka på så här i morgondimman. :)

Inga kommentarer: