tisdag 27 september 2016

Baguette = helt rätt

Nu när jag väl kommit igång igen har jag blivit ivrig att baka surdegsbröd. Det har blivit både honungsbröd och morotsbröd. Av de var jag mer nöjd med honungsbrödet. Morotsbrödet är jag inte säker på om får komma med i min super-kokbok. Det som däremot får komma med är baguette-receptet jag prövade på - som finns HÄR. Också bakat på surdeg, naturligtvis. Leila kan man lita på när det kommer till bakning!

Solrosor på bordet, solrosfrön i brödet - och är det solrosor det ska föreställa på duken också?
Egentligen blev inte baguetterna helt perfekta. Jag borde gräddat dem lite längre, ugnar varierar ju tänker jag så det kanske var vår ugn. Och alla i familjen var inte överens om smaken, jag tror det gäller fröna som är i (russin satte jag inte, det gillar inte jag, men nog sesamfrön, solrosfrön och linfrön), men det är ju en detalj och en smaksak. Receptet är bra, sedan kan jag sätta en annan smak nästa gång - och grädda något längre. Jag gillar hur som helst att det inte bara var vitt mjöl i, utan också lite frön. Nästa gång kan jag variera med lite annat mjöl med i blandningen, eller andra frön. 

Inga kommentarer: